메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박향숙 (경북대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제82집
발행연도
2017.9
수록면
159 - 175 (17page)
DOI
10.21296/jls.2017.09.82.159

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The present study investigates the effects of two types of retrieval and working memory (WM) on English (L2) vocabulary learning. To this end, sixty Korean university students were asked to learn 20 target words in either a receptive- or productive- retrieval group. The students were also placed into either a high-or low-WM group according to their WM scores. Two types of vocabulary knowledge (receptive and productive) were measured through immediate and delayed posttests. The findings showed that the productive- retrieval group outperformed the receptive-retrieval group in both the receptive and productive knowledge tests. In addition, those with a high-WM outperformed those with a low-WM in both posttests. The results suggest that the types of retrieval and WM play critical roles in L2 vocabulary acquisition.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 연구결과
5. 결과 논의
6. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-700-001312703