메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍은택 (Daejin University)
저널정보
한국동서비교문학학회 동서비교문학저널 동서비교문학저널 제42호
발행연도
2017.12
수록면
199 - 218 (20page)
DOI
10.29324/jewcl.2017.12.42.199

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Walk Two Moons is a bildungsroman that describes a 13-year-old protagonist’s mental growth. The protagonist, Sal, takes a long road trip with her grandparents to follow her mom’s traces. The journey is to discover her mom’s final trace, to look for her own subject, and to seek the symbolic over the imaginary. This paper investigates Sal’s journey that she tries to seek her subject, and analyzes it based on the Lacanian theory. The novel has a dual structure that is composed of two stories of Sal and her friend Phoebe, and each story shows a triangular relationship.
The relationship with people around Sal and Phoebe in the novel builds the three angular points of the desire triangle that Lacan presented and Shoshana Felman geometricized. Moving from the first triangle to the second one shows moving from ego to subject and from the imaginary to the symbolic, and also it means overcoming Oedipus complex in the process of growing up.

목차

I. 자아에서 주체로: 여정의 시작
II. 상상계와 자아의 낙원
III. 상징계와 주체의 고통
IV. 상상계에서 상징계로: 주체 찾기의 여정
V. 여정의 마무리
Works Cited
Abstract

참고문헌 (8)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-800-001677746