메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
구자연 (연세대학교) 박경자 (연세대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제39권 제1호
발행연도
2018.2
수록면
89 - 101 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: The present study examined the direct and indirect effects of mother"s distinct parenting profiles on the development of children"s social skills, mediated by the children"s effortful control.
Methods: Maternal parenting styles were measured by a self-rated questionnaire. Children"s effortful control was assessed using behavioral tasks, namely the Red-Green Sign task and the Head-Toes-Knees-Shoulders task. Children"s social skills were measured through a teacher-rated questionnaire.
Results: Latent profile analyses based on the eleven parenting dimensions demonstrated three distinct parenting profiles: supportive (38.6%), controlling (39.4%), and inconsistent (22.0%). Compared to the inconsistent parenting profile, the supportive and controlling parenting profiles were directly associated with higher levels of children"s social skills and indirectly associated through higher level of their effortful control. There was no significant difference between the supportive and controlling parenting profiles.
Conclusion: The parenting profiles are linked with children"s social skills directly and indirectly through their effortful control. These findings suggest that mothers" parenting practices in early childhood, especially inductive discipline (e.g. reasoning and reminding of rules), are essential factors to enhance children"s effortful control and social skills.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의 및 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-598-001804355