본 연구에서는 미국과 한국의 예비유아교사들이 실습을 통해 경험하는 내용을 탐색해보고자 하였다. 이를 위해 미국의 예비유아교사 27명과 한국의 예비유아교사 40명을 대상으로 인터뷰하고 분석하였다. 이를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 미국과 한국의 예비유아교사들이 경험한 내용은 크게 수업 준비에서의 경험, 수업 운영에서의 경험, 유아들과의 상호작용에서의 경험, 교사와의 관계에서의 경험 등으로 카테고리가 나뉘었다. 수업 준비에서의 경험에서 미국 예비유아교사들은 수업 계획에 대한 불확신, 교사가 원하는 수업-유아에게 적합한 수업인지에 대한 판단 어려움, 수업 준비에 대한 지원 등의 경험을 하였고 한국 예비유아교사들은 교구 제작에 대한 고민, 참고할 틀이 없음, 촉박한 시간과 과다한 업무, 새로운 아이디어요구, 제대로 이루어지지 않는 피드백 등을 경험하는 것으로 나타났다. 수업 운영에서의 경험의 경우 미국 예비유아교사들은 계획한 대로 수업이 진행되지 않는 경험, 주의 집중의 어려움, 수업 수준 정하기 등의 경험을 하는 것으로 나타났고, 한국 예비유아교사들은 수업 운영 경험 부족, 수업시간 내에서의 상호작용 어려움, 주의집중의 어려움 등을 경험하였다. 유아들과의 상호작용에서의 경험의 경우 미국 예비유아교사들은 주의집중의 어려움, 유아와의 긍정적 상호작용을 경험하였고, 한국 예비유아교사들은 갈등 상황에서의 상호작용과 개별 유아에게 적합한 상호작용에 대한 고민을 경험하는 것으로 나타났다. 교사와의 관계에서의 경험은 미국 예비유아교사들의 경우 조력자로서의 지도교사, 비협조적인 지도교사를 경험하였고, 한국 예비유아교사들의 경우 지도교사와의 긍정적 관계, 지도교사와의 부정적 관계를 경험한 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to explore the experiences that American and Korean kindergarten pre-service teachers have had during their student teaching. Participants in this study included 67 kindergarten pre-service teachers (27 Americans; 40 Koreans). After having in-depth interviews, qualitative analysis method was used to analyze data. For the results, the experiences that they had were largely divided into 4 categories: the lesson preparation; the lesson implementation; the interaction with young children; and the relationship with a mentor teacher. In relation to the lesson preparation, American pre-service teachers addressed uncertainty, difficulties of decision, and support; Korean pre-service teachers described concerns about making instructional materials, no tools to support their lesson, limited time and heavy loads, demand for new ideas, and no feedbacks from mentor teachers. Regarding the relationship with a mentor teacher, American pre-service teachers illustrated mentor teachers as a facilitator and as a non-cooperator; Korean pre-service teachers responded positive and negative relationships. Regarding the lesson implementation, American pre-service teachers illustrated experiences about unsuccessful lesson implementation and difficulties in deciding instructional level; Korean pre-service teachers responded lacks of experiences of lesson implementation, and difficulties in interaction with children for lesson and in classroom management. In relation to the interaction with young children, American pre-service teachers addressed difficulties of classroom management and positive interaction; Korean pre-service teachers described interaction on conflicts and concerns about appropriate interaction with individuals.