고려시대에는 다양한 유형의 석탑이 지역성을 강하게 나타내며 전국적으로 건립되기 시작한다. 평양 율리사지 오층석탑은 고구려의 수도였던 평양의 율리사지에 건립되었다가 일제강점기에 일본으로 반출되어 현재는 일본의 오쿠라슈코칸에 있다. 율리사지에 대한 기록은 조선시대에 제작된 지도에 栗寺面으로 표시 되어 있으며, 현재 大同江面에 있는 栗里가 가장 유력하다고 할 수 있다. 오쿠라슈코칸 측은 경복궁 안에 있던 資善堂을 일본으로 반출시키고 그 정원을 장식하기 위해 다각다층석탑을 물색한다. 당시 무거운 석조물을 일본까지 반출 할 수 있었던 배경은 정치적으로는 데라우치 마사타게, 경제적으로는 오쿠라 가이하치로, 학문적으로는 세키노 타다시 의 보이지 않은 힘이 합해져 일본으로 석탑을 반출할 수 있었다. 경복궁 안에 있었던 자선당은 1915년 겨울 일본으로 반출되어 약 9개월의 공사를 거쳐 1916년 9월 30일 조선관으로 새롭게 재건된다. 이러한 정황을 통해서 석탑 반출의 가장 유력한 시기는 자선당의 공사 기간 중에 세키노 타다시가 1916년 3월 11일, 13일, 15일에 오쿠라슈코칸을 방문하여 정보를 제공했을 가능성이 가장 높다. 따라서 평양 율리사지 오층석탑은 1916년 3월 11일 이후부터 1916년 9월 30일 조선관 개관 시점으로 추정해 볼 수 있으며, 좀 더 시기를 좁힌다면, 『古蹟及遺物保存規則』이 발표된 1916년 7월 4일 이전이 되겠다. 율리사지 오층석탑은 전체가 팔각으로 이루어진 다각다층석탑으로 기단은 삼단계단식기단과 불상대좌식기단이 혼합된 적층식기단으로 구성되었다. 불상대좌식기단에는 16개의 귀꽃이 조각되어있으며, 기단의 면석에는 화형안상과 겹 우주의 표현이 되어있어 화려함을 더하고 있다. 이러한 기단의 형식은 고려시대 전국적으로 유행하는 청석탑과도 양식을 같이 한다고 할 수 있으며, 승탑, 석등과 같이 동시대의 석조물과의 관계도 엿 볼 수 있다. 옥개석은 삼단의 층급받침을 기본으로 우동과 추녀가 표현되어있다. 우동의 끝부분에는 팔각 전체에 귀꽃이 조각되어있으며, 옥개석의 빗면 끝부분에는 이매기의 표현까지 나타난다. 이처럼 율리사지 오층석탑은 건축적인 요소들이 함축적으로 남아있어 세부적으로 목조건축물의 축소판이라고도 할 수 있다. 율리사지 오층석탑의 불상대좌식기단은 고려 11세기에 특징적으로 나타나는 기단의 하나이며, 화형안상과 겹 우주의 표현 또한 11세기 일반형석탑에서 주로 나타나는 특징이라고 할 수 있다. 이러한 양식적인 특징 통해서 율리사지 오층석탑은 11세기로 편년을 도출해 볼 수 있다. 율리사지 오층석탑은 다각다층석탑만이 가지고 있는 독특한 개성과 함께 지역양식과 시대양식을 모두 내포하고 있어, 고려시대의 석조문화를 다양하게 보여주는 석탑이라고 할 수 있다.
During the Goryeo period, multiple types of stone pagodas representing regional characteristics were constructed throughout the country. The five-story stone pagoda from the Yullisa Temple site was originally constructed at the Yullisa Temple site in Pyongyang, the capital of Goryeo. It was looted and taken to Japan during the Japanese occupation period and is now located in the Okura Shukokan in Japan. The location of the site can be found on a map made during the Joseon period, which indicates Yulsa-myeon (栗寺面), and it is highly possible that it currently indicates Yulli (栗里) in the Daedonggang-myeon (大同江面). Okura Shukokan looted the Jaseondang (資善堂) and took it to Japan, seeking a multiangled, multistory pagoda in order to decorate the garden. The transfer of such a heavy stone structure to Japan was made possible by the following figures: the political help of Terauchi Masatake (寺內正毅, 1852~1919), economic help from Okura Kihachiro (大倉喜八郎, 1837~1928), and academic help from Sekino Tadashi (関野貞, 1867~1935). The Jaseondang Hall originally located in the Gyeongbokgung Palace was carried away in the winter of 1915 and newly reconstructed on September 30, 1916, after nine months of construction. Based on this situation, the most probable time period for the pagoda’s looting is when Sekino visited Okura Shukokan on March 11, 13, and 15, 1916, during the Jaseondang’s construction, to provide relevant information. Therefore, the pagoda might have been moved between March 11, 1916, and September 30, 1916, when the Joseonguan Hall was newly opened. To narrow it down, it should have been before July 4, 1916, when Regulations on the Preservation of Ancient Rites and Relics of Chōsen (古蹟及遺物保存規則) was published. As a multi-angled, multistory pagoda, each eave of the five-story stone pagoda from the Yullisa Temple site is octagonal-shaped. It has a layered stylobate, which is a combination of a three-stepped platform and a throne-shaped pedestal—the same type as those used for statues of the Buddha. There are 16 floral motifs sculpted on the throne-shape pedestal. On the surface of the middle base, and of the body, floral roundel patterns and double corners are represented, which enhance the pagoda’s level of delicacy. The style of the base is consistent with that of blue-stone pagodas, which were popular in the Goryeo period. It is also related to other contemporaneous stone structures, such as monk stupas and stone lanterns. The stone roof of the pagoda is supported by a three-layered pedestal with a sloped roof ridge and slanting rafters. At the ends of the eight roof ridges, floral patterns are sculpted. There is even a representation of eave supports at the end of the roof section. The five-story pagoda retains these implications of wooden architectural elements, which is enough to characterize it as a smaller version of a wooden structure. The throne-shaped pedestal represents a unique style base that appeared in the 11th century of Goryeo. In addition, the floral roundel motifs and representations of the double corners are main features of 11th-century pagodas. Based on the stylistic features, the pagoda can be dated back to the 11th century. The five-story pagoda not only presents unique characteristics of a multi-angled, multistory pagoda, but also epitomizes both regional style and period style. It is, therefore, the most representative pagoda, which displays the manifold visual culture of stone sculptures.