경주지역에는 창림사지 석탑, 숭복사지 동서탑, 남산리사지 서탑 등 팔부중상이 부조된 석탑이 대략 10여 기 정도 확인된다. 팔부중상이 부조된 석탑은 지금까지 도상의 尊名 파악과 像의 배치 형식을 중심으로 연구되어 왔다. 그러나 최근 들어 부조상의 圖像本에 대한 試論을 발표, 담엄사지 塔材, 숭복사지 동탑, 남산 리사지 서탑, 창림사지 석탑이 동일한 도상본을 활용하여 제작했던 것으로 추정 되고 있다. 현재 이들 석탑의 제작 시기는 학자마다 다소의 異見이 있지만 담엄사 지의 탑재는 8세기, 창림사지 석탑은 8세기 중엽 또는 8세기 말기-9세기 초, 남산 리사지 서탑은 8세기 말기-9세기 초, 숭복사지 동탑은 9세기경으로 파악되고 있다. 그런데 도상의 손과 발의 방향과 위치를 비롯한 특징적인 양식적 요소의 변화, 석탑의 구조적 특징 및 문헌 기록 등을 통해 부조상을 살펴본 결과 기존과는 다소 다른 결과가 나타났다. 먼저 4기의 석탑은 동일한 도상본을 활용했지만, 아수라상, 건달바상 등에서 보이는 양식적 특징을 통해 담엄사지 탑재의 상과는 달리 3기의 석탑에 부조된 상이 다소 변화된 양식을 서로 공유했음을 알 수 있었다. 그리고 이 3기의 석탑 즉, 숭복사지 동탑, 남산리사지 서탑, 창림사지 석탑 중에서는 숭복사지 동탑의 상이 담엄사지 탑재의 그것과 긴밀한 상관성을 지녔다. 남산리사지 서탑의 상은 담엄사지 탑재의 상보다는 숭복사지 동탑의 것과 보다 깊은 관련을 보였다. 더불어 남산리사지 서탑의 상은 일부 양식적 요소에서 변화가 나타났는데, 남산리사지 서탑에서의 새로운 변화는 창림사지 석탑과 밀접하게 연관되었음을 확인하였 다. 즉, 동일한 도상본을 바탕으로 각 상들의 양식적 특징 및 변화를 살펴본 결과 이들의 선후관계는 기존과 달리 담엄사지 탑재-숭복사지 동탑․남산리사지 서탑 -창림사지 석탑으로 판단되었다. 이와 함께 석탑의 형식과 구조적 특징, 관련 유물과의 관계, 기록 등을 근거로 8세기 중엽 혹은 8세기 말-9세기 초에 제작된 것으로 추정되는 창림사지 석탑의 조성 시기를 9세기 중엽 경으로로 추정하였다. 그리고 현재 봉안처의 논란이 있는 855년 제작의 <國王慶應造無垢淨塔願記>의 봉안처를 창림사지 석탑으로 유추하였다.
In the Gyeongju area, there are about 10 stone pagodas with relief of Eight Devas, such as, stone pagoda of Changlim-sa temple site, East-West Pagodas of Soongbok-sa temple site West Pagoda of Namsanri-temple site and others. Those stone pagodas with relief of Eight Devas have been studies around finding out the esteemed names on those pagodas and arrangement style of images up to this point. However, in the recent time, there are the study on the model drawing of the relief image with the assumption of facilitating the same model painting to produce parts of stone pagoda in Dameom-sa temple site, east pagoda of Soongbok-sa temple site, stone pagoda of Namsanri-temple site and stone pagoda of Changlim-sa temple site. The opinions as to the production period of those stone pagodas differ depending on respective scholar, but it is learned that the parts of stone pagoda in Dameom-sa temple site was made in the 8th century, the stone pagoda of Changlim-sa temple site in the middle of the 8th or end of the 8th century to early 9th century, the stone pagoda of Namsanri temple site at the end of the 8th century or early 9th century, and the east pagoda of Soongbok-sa temple site of the 9th century. Nonetheless, as a result of looking into the relief images through change of particular formative elements, including the direction and position of hands and feet on the image, structural characteristics of stone pagodas, document record and so forth, slightly different result from the previous studies is shown. The first 4 stone pagodas utilized the same model painting, but through the formative features displayed from relief of Asura image and Gandharra image and others, it is learned that slightly changed style for the images relief on the 3 stone pagodas are mutually shared that are different from the images on the parts of stone pagoda in Dameom-sa temple site. And, from these 3 stone pagodas, such as, east pagoda of Soongbok-saji, west pagoda of Namsanri-temple site and stone pagoda of Changlim-sa temple site, the shape of east pagoda of Soongbok-saji has close relativity with that of the parts of stone pagoda in Dameom-sa temple site. The image of the west pagoda of Namsanri-sa temple site displays more profound relativity of the east pagoda of Soongbok-sa temple site which is more than that of the parts of stone pagoda in Dameom-sa temple site. Along with that, the shape of the west pagoda of Namsanri temple site displays the change in certain formative element and the new change in the, west pagoda of Namsanri temple site is confirmed as having a close relativity with the stone pagoda of Changlim-sa temple site. In other words, as a result of taking a look at the formative characteristics and changes of each shape on the basis of the same model painting, the sequential relationship is determined as parts of stone pagoda in Dameom-sa temple site, east pagoda of Soongbok-saji, west pagoda of Namsanri temple site and stone pagoda of Changlim-sa temple site that is different from the past. At the same time, the construction period of the stone pagoda of Changlim-sa temple site presumed as produced in the middle of the 8th century or end of the 8th century to early 9th century based on the style of the stone pagoda, structural characteristics, relations with relevant relics, records and others is estimated to be the mid-ninth century. And, the place of enshrinement of <Ggukwanggyeongeungjomugujeongtapwongi> as produced in 855 that are disputed for the current place of enshrinement is presumed to be the stone pagoda of Changlim-sa temple site.