지리산(智異山)은 신라시대 오악(五嶽) 중 남쪽에 해당하는 산으로 현재 행정구역은 경남 하동, 산청, 전남 구례, 전북 남원의 경계에 위치한다. 지리산은 지역적 위치로 인해 백제시대 혹은 그 이전 시기부터 석조미술품을 건립에 필요한 기술력이 축적되어 온 곳이며, 이로 인해 지역양식과 중앙양식이 혼재한다. 또한 종교적 측면에서는 한 권역 안에 화엄종과 선종이 양립하고 있다. 이러한 일련의 복합적인 상황으로 인해 지리·문화·교리적 요소들이 융합·발전하여 특수한 석탑의 제작에 동인이 되었다. 지리산 지역 석탑은 중앙과 동일하게 조탑경(造塔經)에 의거하여 제작이 이루어지고 있다. 뿐만 아니라 선종사찰이 대거 개창되어 새로운 유형인 승탑과 탑비라는 석조미술품이 제작되는 지역이기도 하다. 더불어 지리산이 위치한 이 지역은 해남통 1·2경로가 있던 지역으로 당시 문물의 결절지였던 것으로 생각된다. 이와 같은 교리와 지리적 여건으로 인해 사찰 조영 및 석탑 건립에 많은 영향을미쳤던 것으로 보인다. 지리산 지역에 현존하는 석탑은 총 16기이며, 실상사 동·서 삼층석탑(實相寺 東·西 三層石塔)의 양식적 특징을 통해 840년을 기준으로 하여 1, 2기, 특수형으로 나뉜다. 9세기 Ⅰ기 석탑은 총 6기이며, 이중기단이 특징인 중앙양식이 지리산지역에 유입되어 경주 남산리 동·서 삼층석탑(慶州 南山里 東·西 三層石塔), 청도 장연사지 동·서 삼층석탑(淸道 長淵寺址 東·西 三層石塔)과 같은 석탑이 제작되었다. Ⅱ기 석탑은 총 7기이며, 석탑 기단부가 종전의 이중기단에서 단층, 이중, 삼중과 같이 변화가 나타난다. 또한 전체적으로 석탑 결구 방식이 변화한다. 특수형 석탑으로 분류한 석탑군은 총 3기이며, 화엄사 사사자 삼층석탑(華嚴寺 四獅子 三層石塔) 및 백장암 삼층석탑(百丈庵 三層石塔)과 같이 종전과 다른 새로운 양식이 지리산 지역에서 발생한다. 지리산 지역 석탑의 특수성으로는 특수양식 석탑의 발생과 전파, 지역별 양식의 유입과 변형으로 나누어 볼 수 있다. 이 지역에서 탄생된 특수형 석탑인 화엄사 사사자 삼층석탑의 양식적 근원을 불국사 다보탑(佛國寺 多寶塔)의 기본구조에서 파생된 것으로 파악하고 후대에 제작되는 사사자형식 석탑 제작에 교리적, 구조적으로 영향을 미쳤다. 또한 백장암 삼층석탑은 석탑 전면을 장엄하는 독특한 요소를 가지고 있으며, 목조건축적인 요소를 번안하여 최대한 목탑과 비슷하게 제작하려했던 의도를 가지고 있다. 그리고 간선교통로를 통해 중앙양식 이 지역에 유입되어 변화·활용되었다. 1경로의 1유형의 탑은 기존의 중앙양식을 이어받아 제작되는 측면을 보이고, 2경로 2유형의 석탑군은 지리적인 위치, 교리적인 영향에 따라 새로운 스타일의 석탑이 제작되는 특징을 보이고 있다.
Mt. Jiri was one of the five major famous mountains during Silla situated in the south. Today, it covers such administrative districts as Hadong and Sancheong of Gyeongnam, Gurye of Jeonnam, and Namwon of Jeonbuk. The techniques needed to build stone art works were accumulated in the mountain, which shows the mixed combination of local and central styles. This series of complex situations led to the fusion and development of geographical, cultural, and doctrinal elements, which became the driving force of special stone pagodas. The local stone pagodas of Mt. Jiri were built based on the pagoda construction sutras just like their central counterparts. Furthermore, the area witnessed the creation of new types of stone art works such as Stupa of Buddhist Monk and Stele due to the massive construction of Seonjong Buddhist temples. The area also housed the Haenamtong Routes 1 and 2 and promoted active exchanges of products of civilization. These conditions seem to have exerted much influence on the construction of Buddhist temples and stone pagodas. There are total 16 stone pagodas left in the area. Based on the style features of the three-story stone pagodas in the east and west of the Silsang Buddhist Temple, these stone pagodas can be divided according to Periods of I, II and special forms around the year of 840. Total six stone pagodas fall in Period I in the ninth century. As the central style characterized by the double stylobate was introduced into the area of Mt. Jiri, they made the three-story stone pagodas in the east and west of Namsan-ri in Gyeongju and those at the site of the Jangyeon Buddhist temple in Cheongdo. There are total seven stone pagodas in Period II. In these stone pagodas, the old double stylobate was replaced with a single, double or triple stylobate. In addition, the overall construction method of stone pagodas changed. There are total three stone pagodas in the period of special forms. New styles different from the old ones started to appear in the area of Mt. Jiri such as the three-story stone pagoda with four lions at the Hwaeom Buddhist temple and the three-story stone pagoda at Baekjangam. The unique features of stone pagodas in the area of Mt. Jiri can be examined according to the emergence and spread of stone pagodas in special styles and the introduction and alteration of local styles. The three-story stone pagoda with four lions at the Hwaeom Buddhist temple, which is one of the stone pagodas in special forms, had its origin of style in the basic structure of the Dabo pagoda at the Bulguk Buddhist temple, and had doctrinal and structural impacts on the creation of following stone pagodas with four lions. The three-story stone pagoda at Baekjangam contained unique elements to make the front of the pagoda look solemn. Its makers intended to adapt the elements of wooden architecture and build a stone pagoda that would be as similar as a wooden pagoda. In addition, the central styles were introduced in the area via the trunk traffic lines, going through the stages of alteration and utilization. While the pagodas of Type 1 in Route 1 inherited the old central styles, the stone pagodas of Type 2 in Route 2 reflected new styles according to the geographical locations and doctrinal influences.