메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김민호 (현대자동차)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제26권 제5호
발행연도
2018.9
수록면
590 - 597 (8page)
DOI
10.7467/KSAE.2018.26.5.590

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The roof spoiler design of a commercial bus has a significant impact on aerodynamic performance. In this study, numerical simulations have been carried out in order to investigate the effect of a front-spoiler that is attached at the front of a bus body. First, wind tunnel tests were performed on a 1/4 scale bus model to verify the effectiveness of a digital wind tunnel. In this stage, prediction results on the drag coefficient and surface pressure on the center line of a bus body were compared with those of wind tunnel tests. Second, numerical simulations have been carried out for the actual bus model with a detailed air conditioning system to evaluate aerodynamic drag and the effect of ventilation. As a result of this study, it was confirmed that simulation results regarding surface pressure and drag force work well with wind tunnel test results. In particular, the effect of the front spoiler on the drag and flow behavior around an air conditioning system was investigated. The improved roof spoiler design also showed that the aerodynamic drag of a large-sized bus could be reduced by 5 %.

목차

Abstract
1. 서론
2. 정밀 디지털 풍동 구축
3. 디지털 풍동해석
4. 결론
References

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-556-003333504