메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김영아 (한성대학교)
저널정보
한국셰익스피어학회 Shakespeare Review Shakespeare Review Vol.55 No.1
발행연도
2019.3
수록면
29 - 58 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In recent decades, Shakespeare’s Othello has been “well on the way to replacing The Tempest as a favored field of debate and contention” for the scholars and writers in the field of postcolonial studies and this interesting shift is related to the growing importance of racial and ethnic tensions within First World societies. Othello is an exotic outsider, licensed “to move freely about the metropolitan First World” and isolated from other black people. Thus, Othello, neither European nor Turk yet embodying both, prefigures the hybridity and the double consciousness postcolonial theorists have identified in postcolonial subjects and is now widely studied and appropriated to explore the difference race makes within a contemporary diasporic context. This article aims to read Caryl Phillips’s The Nature of Blood (1997) and Djanet Sears’s Harlem Duet (1997), in which Phillips and Sears as themselves contemporary Othellos embodying Black diaspora history in their bodies, explore the possibility of articulating postcolonial subjects through rewriting of Othello. The focus is on the difference in their idea of what constitutes the identity of postcolonial diasporic subject and its relation to the debates in postcolonial studies.

목차

Ⅰ. 현 세대가 선택한 비극 『오셀로』
Ⅱ. 카릴 필립스의 『피의 본성』: 다문화적 주체의 이상과 오셀로
Ⅲ. 자넷 시어스의『할렘 듀엣』: 흑백통합과 흑백분리를 넘어
Ⅳ. 필립스, 시어즈, 포스트식민주의
인용문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-840-000556411