메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
표시연 (숙명여자대학교)
저널정보
한국언어학회 언어 언어 제44권 제1호
발행연도
2019.3
수록면
119 - 144 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article examines the developmental pattern of expressing writer’s stance with focus on the use of modal verbs and stance verbs in L2 academic argumentative essays. For this, two corpora from two different proficiency groups of Korean EFL university learners(KEFL 1, KEFL 2) and native speakers of English(NE) were analyzed, employing both quantitative and qualitative analyses. The findings reveal several distinct developmental aspects across corpora. In terms of the frequency of modal verbs, L2 learners show a strong propensity to use can as a basic expedient to add an objective position into writer’s statement due to the influence of spoken language, while would and will are followed by can in NE. As proficiency develops, writers show a rising tendency of using more 3<SUP>rd</SUP> person pronouns(ex. they, it) or general nouns as a subject rather than 1<SUP>st</SUP> and 2<SUP>nd</SUP> person pronouns(ex. you, we, I) and inserting more elaborated stance devices such as passives or other various stance expressions into an original statement. Basically, L2 learners seem to develop their rhetorical awareness for academic prose by starting imply adding‘I think’into a statement at first, and gradually using more various stance verbs and multiple linguistic repertoires. The study highlights the importance of useful guidance and instruction to raise register awareness for Korean EFL learners who are in the process of acquiring appropriate rhetorical devices to carry their academic stance, expanding the range of stance expressions.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 연구결과 및 논의
5. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-701-000568191