본고는 『제주계록(濟州啓錄)』에 기록된 제주 표류민의 중국 표착 현황을 알아보고, 제주 표류민의 중국 표착 사례를 ‘선상 표착’과 ‘지상 표착’의 두 가지 유형으로 나누어 검토하였다. 또한 중국에 표착한 조선 표류민의 송환 방법까지 함께 살펴보았다.
지금까지의 표류 연구를 살펴보면, 표착지점에 대하여 논의할 때 선박에 의해 구조된 후 표착한 사례를 따로 나누어 살피지 않았다. 『제주계록』을 검토하다 보니 모든 표류민들이 바다에 떠돌다가가 자연적 조건에 의해 섬이나 항구로 표착한 것은 아니었다. 대양에서 표류 중에 지나가던 선박에 구조되는 경우가 있다. 바람과 해류에 따른 자연적인 조건에 의한 ‘지상 표착’일 때와 선박에 의한 1차 구조 뒤 ‘지상 표착’일 때에 따라 중국 내 표착지점이 달라진다. 자연적인 지상 표착이 일어난 경우에는 복건, 절강, 대만 등의 중국 동북부 연안에 주로 도달하지만, 선박에 의해 구조 된 경우에는 광동, 복건, 상해 등의 주요 무역항으로 이동하여 표착하게 된다.
송환 과정은 크게 두 가지로 나눌 수 있다. 북경에서 의주를 거쳐 육로로 이송되는 경우가 있고, 선박에 의해 수로로 이송되는 경우가 있다. 먼저 육로로 이송될 때에는 다시 두 가지 방법으로 나눠 볼 수 있다. 예부 역관에 의해 조선으로 직접 송환되거나 조선 측 사신에 의한 송환이다. 『제주계록』에서는 김상로 일행을 비롯하여 문완규 일행, 이득광 일행, 신승록 일행 등 12건에서 북경에서 통사관을 배정받아 인솔되어 의주부를 거쳐 송환되는 역관에 의한 조선으로의 직접 송환 사례를 확인할 수 있었다. 안성훈 일행, 서진행 일행, 양서홍 일행, 김응량 일행, 장운행 일행, 강여홍 일행은 북경에서 조선측 사신을 만나 이들과 함께 송환되었다. 이 밖에 강신주 일행은 선박 내에 머물며 중국, 일본 장기도와 대마도를 거쳐 조선으로 송환되는 수로 송환의 특이한 경우에 해당된다.
This study examined the status of the 19th century Joseon citizens drift recorded in 『Jejugyerok(濟州啓錄)』, and especially explored the status of drifting to China, drifting type, repatriation procedure and methods.
To confirm the drift events recorded in 『Jejugyerok』, it is necessary to first clarify the criteria of the drift event handling unit. Usually, the event from the drift to the repatriation is considered to be as one event, but the number of drift may vary depending on whether the criterion is set to 'drift' or 'repatriation'. In case of China drift, there are 19 cases of drift based on drift, but 18 cases of drift based on repatriation. If it was not in a group of people drifting out into the sea together even with the repatriation on the same date, this study considered them as the number of individual cases and investigated the drift condition of 19 cases in which the Jeju castaway drifted to China.
The Jeju castaway, drifting into China in 『Jejugyerok』, were mainly residents of the northern coast of Jeju. It mainly drifts in the sea due to fishing activities, trade activities with the land, and marine movement in Jeju‐do, etc., and is influenced by typhoons and currents.
The major drifting areas of the Jeju castaway in China depend on whether it is ground drifting due to wind and currents, or whether it is a land drifting after the primary rescue by the vessel. First, when natural ground drifting occurred due to wind and currents, drifting mainly to the northeast coast of China in the order of Fujian, Zhejiang, and Taiwan, but after being rescued by ship, it drifts to the main port of Guangdong area or Shanghai.
The process of repatriation can be roughly divided into two. The repatriation was carried out either via the landway or the waterway. There are two ways in case of using the landway. It is a direct repatriation to Joseon by translators of Yebu, that is, the repatriation by the Joseon direct envoy. The waterway repatriation is not easy to find. In 『Jejugyerok』, the only case of Kang Shin‐ju and his company drifted from Jeju on January 22, 1871, was rescued by a strange shaped vessel, returning to Joseon after passing through China's sea, Shanghai, Japan's Janggido and Tsushima.