19세기 마지막 10년은 중국사에서 최대의 격동기였던 근대 시기 가운데서도 중국 사회 전체를 격랑으로 몰아넣은 시기였다. 淸日戰爭으로 중국의 중화주의적 자존이 완벽히 내려 않게 되었고, 이후 열강의 중국 영토 분할은 중국에 개혁, 보수 반동, 혁명이라는 서로 다른 이념적 지향을 가져왔다. 21세기로 진입하는 경계에 위치한 의화단운동은 청일전쟁 이후 격화된 열강의 중국 침략과 분할 점령, 양무운동의 한계를 인식 가운데 추진된 받은 입헌주의 개혁의 실패 등의 자극 속에 산동 지역에서 확산된 민간 무술수련 비밀결사들의 반외세운동으로부터 발전하여 北京, 天津, 화북 및 인접 지역으로 확산된 운동이다. 이에 고무된 西太后 등 戊戌政變을 주도하면서 정권을 장악한 보수파가 의화단을 공인하고 열강에 선전포고함으로써 1900년 의화단전쟁으로 이어졌고, 마침내 열강 8개국 연합군이 북경을 점령하고 辛丑條約으로 마무리하기까지 이르렀다. 본고는 무술정변 이후 좌절을 맞은 변법파 인물들이 이후 발생한 큰 격랑인 의화단운동에 대하여 어떤 관점을 보였는지에 대하여 특히 정변 이후 변법파의 정론을 주도했던 양계초가 남긴 기록을 통해 분석해 보았다. 양계초는 戊戌變法을 앞장서서 이끈 康有爲의 문하생이자 개혁의 주요 지도자로서, 일본과 같은 입헌군주제를 통해 중국의 미래 희망을 기대하면서 특히 문필 활동을 통해 개혁의 기조를 확산시킨 인물이다. 무술정변으로 개혁이 좌초되고 동료 6명이 희생되고 대표자인 강유위는 물론 자신도 외국 망명길에 올랐다. 그곳에서 새로 창간한 旬刊誌가 淸議報였고, 스스로 시국에 관한 글을 많이 실었다. 淸議報는 시국 관련 뉴스와 논설을 많이 실어 일본 내외로부터 애독되었다. 양계초는 개혁 좌초 이후 한편으로는 勤王運動도 시도했지만, 의화단운동이 일어나자 그들의 애국주의적인 움직임을 높이 평가하였다. 본인의 이름으로 발표한 글에서나 익명으로 발표된 논설은 이와 같은 기조가 유지되었다. 그러나 8개국 연합군의 참전으로 중국의 국권이 오히려 더 침탈당하는 위기 상황으로 가면서 논조는 의화단의 무모함을 주목하는 쪽으로 이행하였다. 양계초는 1921년 발표한 中國歷史硏究法 등 저술에서도 의화단운동을 역사 연구 방법론을 설명하는 샘플로 적극 동원하였다. 특히 인과관계 분석을 설명하면서 의화단운동의 배경 요인들을 다양한 구조로 구분 설명하였다. 아울러 의화단운동의 성격에 대한 평가도 시도하였으며, 의화단운동 연구와 관련된 주목할 만한 주제들도 제시하였다. 양계초는 의화단운동 참여 민중의 애국적 동기 등에 대해서는 존중하였지만, 그들의 미신적 맹목적 행동이 결국 중국의 위기를 심화시켰다고 보았으며, 이러한 중국 최대의 위기를 가져온 핵심은 변법을 좌초시키고 정변으로 보신을 지향한 서태후 등 보수파였다는 점도 기본적으로 강조하였다.
The last 10 years of the 19th century underwent the highest turbulence in the modern China. Sino-Japanese war forced China to completely give up her Sinocentric dignity, and the subsequent division of the land by powers produced various ideological tendencies like conservatism, reformism and revolutionism. Boxer Movement rose at the beginning of the 20th century, provoked by the sharpening invasion and the occupation of the territory by powers, and by the failure of the consitutional monarchy movement promoted in the consciousness of the limit of Yangwu Reform movement, extending to Beijing, Tianjin, and Northern China. Dowager empress, Hsi and her conservative faction which had occupied the government through 1897 Coup officially acknowledged the Boxer's militia to declare the war proclamation against the powers. However, the war ended with the thorough defeat of Dowager Hsi government, with the capital occupied and the 1901 treaty signed. This essay is to survey on the frustrated reformists' perspective on the Boxer Movement, expecially analyzing Liang Qichao's record because he was the leading representative theorist of reformists after coup. Liang as a disciple of Kang Yuwei devoted himself to the propaganda of institutional reform, expecting to have a constitutional monarchy similar to the Japanese in China. He together with Kang Yuwei was compelled to exile himself to Japan after the reformist movement was frustrated, with his 6 colleagues executed. In Japan he published a new magazine, The China Discussion (淸議報), which was popular in and outside of Japan, and himself left lots of essays on political issues in it. On the one hand Liang Qichao was engaged in the movement of supporting the emperor after the frustration of the reform movement, on the other hand he highly estimated the patriotic movement at first when Boxer Movement arose. His positive evaluation of the movement was maintained for a while in the writings published in his name or in anonymity. However, as the Chinese sovereignty was about to be eroded by the war with 8 powers, his tone of argument was changed to the criticism on the their imprudence and absurdity. Liang Qichao took the Boxer Movement as a good example to illustrate the historical research methodologies in his The Methodology of Chinese History (中國歷史硏究法) published in 1921. He especially made an analysis on the background elements of the movement in various structures and classification. At the same time he attempted to estimate the nature of the movement, and suggested important and noteworthy topics concerning the research of the movement. Liang Qichaao highly valued the patriotic motivation of the participant people in Boxer Movement, but criticized them telling their superstitious and blind behavior deteriorated the Chinese crisis. Nonetheless, the fundamental and core element to bring the supreme crisis to China was Dowager Hsi and her conservative faction that bankrupted the institutional reform to keep their private privilege by military coup, he emphasized.