남기제의 5대조인 남호학은 부인이 金尙容의 맏딸이고, 장유와는 동서이다. 4대조 남노성의 부인은 율곡 집안인 李安訒의 딸로서 병자호란 때 강화도에서 순절하였다. 남기제의 증조인 남택하의 부인은 해주오씨 吳斗寅의 딸이다. 오두인의 아들인 吳泰周는 현종의 3녀인 明安公主의 남편이다. 남택하의 동서는 李縡이다. 從祖父인 남도규는 중종대왕의 직계 후손인 전주이씨 重蕃의 딸과 결혼한다. 조부인 남도진은 經學으로 監役奉事에 천거되고 있다. 남기제의 외조부는 기계유씨 兪彦吉인데, 그는 市南 俞棨의 종증손이다. 그의 가계는 노론 명문가라고 할 수 있다.
따라서 그의 학연도 자연스럽게 서인-노론-낙론으로 연결되어 김원행의 문인이 된다. 김원행이 1772년 서거하자 남기제는 스승에 대한 학문적인 보답으로 심상 3년을 마치고 아아록을 완성하였다.
아아록의 정치사 서술은 三綱과 君師父一體, 尊周論에 대한 인식과 관련이 있다. 君爲臣綱은 왕위 계승과 관련되는 내용으로 대표적인 사건이 癸酉士禍이다. 父爲子綱은 부모와 자식과의 관계에서 일어나는 일로서 가장 대표적인 사건은 인목대비 廢母論이다. 夫爲婦綱과 관련된 가장 중요한 것은 張禧嬪 사건이다. 삼강 사건과 함께 중요시 되는 것이 군사부일체이다. 이를 대표하는 사건이 스승과 제자에 관한 懷尼是非이다. 존주론과 관련 있는 것이 병자호란이다. 이를 바탕으로 아아록의 「용문문답」, 「십이사화」, 「병자사략」을 서술하게 된다.
The ancestors of Nam, Gije had a connection with five houses: the house of Kim, Sangyong from the Kims of Andong, the house of Lee, Yulgock from the Lees of Duksu, the house of Oh, Duin(吳斗寅) from the Ohs of Haeju, the house of descendents of King Jungjong, and the house of Yoo, Gye from the Yoos of Kigye. It seems that he belonged to one of the prestigious Noron(老論) families. Accordingly, he had an educational background connected to Seoin(西人), Noron(老論), and Nakron(洛論), thereby being one of the literati following Kim, Wonhaeng. When he died in 1772, Nam, Gije completed Ahahrok in honor of his master, after he had been mourning for three years for his master.
The documentation of the political history in this book is linked closely with the interpretation on Samgang(三綱, the three cardinal guides of human relations), Gunsabuilche(君師父一體, the doctrine of king-master-father trinity), and Jonjuron(尊周論, the theory of esteem for China). First, Gunwisingang(君爲臣綱, an idea that the subject should keep moral rules for the sovereign) relates with the events regarding succession to the throne and its representative event is the purge of literati of 1453(癸酉士禍). Second, the discourse about the deposition of Queen Dowager Inmok(仁穆大妃 廢母論) is the most representative case about Buwijagang(父爲子綱, an idea that the son should keep moral rules for the parent) which concerns relationships between parents and their children. Third, the most typical case about Buwibugang(夫爲婦綱, the idea that wives should keep moral rules for their husbands) is a series of events concerning Jang, Heebin(張禧嬪). Fourth, Gunsabuilche has significance for the cases regarding Samgang, which was reflected in the Hoeni-controversy(懷尼是非). Fifth, Jonjuron has something to do with the Manchu war of 1636(丙子胡亂). The author wrote, based on the ideas mentioned above, three chapters of Ahahrok: “Yongmunmundab”(「용문문답」), “The Twelve Purges of Literati”(「십이사화」), “Byeongjasaryak”(「병자사략」).