이 논문의 목적은 2016년까지 지난 60여년간 진행된 한국의 근대양명학에 관한 연구성과들을 수집․정리․분석하고, 이를 바탕으로 한국근대양명학 연구의 과제와 앞으로의 연구 방향을 모색해 보는데 있다. 한국 근대의 대표적인 양명학자로는 이건창(李建昌: 1852-1898), 박은식(朴殷植: 1859-1925), 정인보(鄭寅普: 1892-미상)를 들 수 있다. 먼저 지난 60년간 진행된 이들에 대한 연구성과를 표로 정리하면 다음과 같다. <표 생략> 이건창에 관한 연구성과물을 분석해 보면, 1987년 李建昌全集이 간행되고, 黨議通略 번역본 7종이 있다. 이희목의 저서 이건창 문학연구(2005)와 박사논문, 그리고 석사논문 8편과 연구논문 25편이 이건창의 문학에 관한 연구물이다. 문학 분야를 제외한 철학이나 역사학 분야의 연구물은 송석준의 「寧齋 李建昌의 心學思想」을 비롯 수편의 연구논문에 불과하다. 최근 문학 작품에 대한 사상적 근거로서의 이건창의 심학사상에 대한 연구와 더불어 이건창의 역사적 의의를 밝히고자 하는 연구가 진행되고 있는 점은 고무적이다. 박은식에 관한 연구가 양적으로 가장 많고 질적으로도 가장 깊이 있는 연구가 진행되었다. 1975년 朴殷植全書가 간행되고, 주해작업을 거친 왕양명실기(2010)와 왕양명선생실기(2011)가 출간되었다. 韓國通史 번역본 7종을 비롯하여 총 15종의 번역서가 있으며, 신용하의 朴殷植의 社會思想硏究를 비롯한 저서 7종이 있다. 9편의 박사논문, 54편의 석사논문, 165편의 연구논문에 이르기까지 전체적으로 고르게 연구 성과가 나왔다. 또한 어느 특정 분야에 국한되지 않고 역사학, 철학, 정치학, 교육학, 문학, 사회학 등 다양한 분야에서 다루어졌다. 최근 근대 시기 동일한 양명학에 바탕을 두면서도 중국이나 일본의 양명학과는 다른 박은식만의 독창적 양명학의 특징을 밝혀내려고 하는 연구 성과들은 매우 의미 있는 작업이라고 평가된다. 정인보에 관한 연구물은 박은식에 비해 상대적으로 매우 빈약한 실정이다. 문집의 경우에는 薝園國學散藁(1955)와 薝園鄭寅普全集(1983)과 陽明學演論(1972)이 간행되었다. 단행본의 경우에는 김삼웅의 위당 정인보 평전 단 한 권뿐이다. 번역서는 薝園文錄(2006)과 조선사연구(2013)가 있다. 정인보의 양명학 전모를 심도 있게 조명할 수 있는 단행본과 박사논문이 빈약하다. 초반에는 문학과 역사학 분야에 집중되었으나 최근에는 철학분야에서도 정인보 연구자들이 늘어나면서 활발하게 연구가 진행되고 있다. 그리고 정인보의 양명학이 민족주의적 입장에서만 다루어져 오다가 최근에는 일본의 근대양명학이나 중국의 근대양명학과의 비교 연구가 진행되고 있는 것이 또 하나의 특징이라고 할 수 있다. 한국근대양명학 연구와 관련하여 앞으로 해결해야 할 과제를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 근대 한국양명학자들에 대한 철학 분야의 연구가 보다 활성화될 필요가 있다. 둘째, 박은식과 정인보의 경우 근대 중국과 일본의 양명학과의 영향 관계와 차이점을 명확하게 밝힐 필요가 있다. 셋째, 한국근대양명학의 현대적 만남과 현대적 문제 해결 가능성을 모색하는 작업이 필요하다.
The aim of this paper is to collect, arrange and analyze achievements in research on Early modern Yangming studies carried out in the last 60 years, and based on that seek problems as well as prospects of the research on the Early modern Yangming studies in Korea. Some typical scholars of Early modern Korean Yangming studies are Lee Geon Chang (李建昌, 1852~1898), Park Eun Sik (朴殷植, 1859~1925) and Jeong In Bo (鄭寅普, 1892~?), etc. At first, the achievements in research on their thoughts in the last 60 years can be seen in the following table. About the results of research on Lee Geon Chang, “Lee Geon Chang Completed works” (李建昌全集) are published in 1987, and the translation of “General discussion on political factions” (黨議通略) comes to 7 volumes. In addition, there are many research results concerning Lee Geon Chang’s literary career such as the book “Research on Lee Geon Chang’s literary career” by Lee Hee Mok (2005), 8 PhD. and Master’s theses, and 25 research papers. However, in philosophical or historical field, there are only some research papers such as “The study of mind of Yeong-jae Lee Geon Chang” by Song Seok Jun. Research on the study of mind of Lee Geon Chang based on the thoughts expressed in his literary works, along with the research indicating historical significances of his thoughts, can be seen as encouraging tendencies. It is obvious that the research on Park Eun Sik occupies the largest quantity and is the most profound in quality. After the publication and interpretation of “Park Eun Sik completed works” (1975), “Authentic records of Wang Yangming” (2010) and “Authentic records of Master Wang Yangming (interpreted in Korean language)” (2011) are published. There are 15 translation works including 7 volumes of the translation of “A bitter history of Korea”, and there are also 7 books including Shin Yong Ha’s “Research on social thought of Park Eun Sik”. With 9 PhD. theses, 54 Master’s theses and 165 research papers until now, it can be said that the research is carried out generally and impartially. And the research is not limited in any field but covers various ones such as history, philosophy, political thought, pedagogy, sociology etc. As we can see in recent papers of Park Jeong Shim, Kim Hyeon Woo, Lee Hye Gyeong etc, the meaningful point that those papers clarify is that although relying on the Early modern Yangming studies in general, Park Eun Sik’s thought has creative characteristics different from Chinese or Japanese Yangming studies. The research results concerning Jeong In Bo is actually insufficient in comparison with ones of Park Eun Sik. For instance, about his works, there are only “Dam-won’s manuscripts in national language” (薝園國學散藁) (1955), “Dam-won Jeong In Bo completed works” (薝園鄭寅普全集) (1983), and “Interpretations on Yangming studies” (陽明學演論) (1972) that are published. About the publication, there is only “Critical biography of Wi-dang Jeong In Bo: spirit of Jo-seon”, a book by Kim Sam Woong. About the translations, there are “Writings and records of Dam-won” (2006) and “Research on Jo-seon history” (2013). And there is still lack of works and PhD theses which clarify profoundly the entire image of the Yangming studies of Jeong In Bo. However, number of researchers on Jeong In Bo, focussing on literature and history in the early stage and philosophy recently, increases considerably. Moreover, if the Yangming studies of Jeong In Bo have been previously considered based on the democratic stance only, the recent research is also extended to the comparison with the Early modern Yangming studies in Japan or China, and it can be seen as a new characteristic in the research on Jeong In Bo’s thoughts. About the problems concerning the research on the Early modern Korean Yangming studies, it can be said as follows. Firstly, it is necessary to focus on the philosophy of the thinkers of Early modern Korean Yangming studies. Secondly, it is necessary to clarify the influences of and differences from Chinese and Japanese Yangming studies in Park Eun Sik and Jeong In Bo’s thoughts. Thirdly, it is necessary to seek for the possibility for interacting with the modern times and resolving modern problems of the Early modern Korean Yangming studies.