이 글에서는 1970년대 새롭게 연구되기 시작하여 지금에 이르기까지 지난 50여 년간 한국에서 일구어낸 양명학 연구 성과물들을 시대별ㆍ유형별로 정리하고 분석하였다. 이를 통해 조선시대의 양명학과 다른 한국의 현대양명학, 즉 ‘현대한국양명학’ 형성 과정과 그 특성을 파악하고자 하였다. 1960년대부터 지금까지 지난 60여 년간 한국에서는 양명학과 관련하여 24권의 저서, 30권의 번역서, 49편의 박사학위논문, 85편의 석사학위논문, 487편의 학술논문 등 총 675종의 연구 성과물이 나왔다. 1970년대부터 2010년대까지의 연구 성과를 시기별로 유형과 통계를 바탕으로 개요와 현황과 특징을 개괄적으로 살펴보았다. 첫 번째는 ‘1970년대부터 1980년대까지 양명학 연구의 시작’ 시기이다. 두 번째는 ‘1990년대 양명학 연구의 다양화와 토착화 시기’이다. 세 번째는 2000년대로 1990년대의 양명학 연구의 다양화와 토착화를 기반으로 ‘양명학 연구의 신지평을 연 시기’이다. 네 번째는 2010년대로 2000년대 양명학 연구의 신지평을 이어 ‘양명학 연구의 꽃피운 시기’이다. 이어서 2000년도부터 지난 20년간 한국에서 전개된 양명학 연구의 주요성과를 다음과 같이 몇 가지 유형으로 나누고 유형별로 대표적인 성과에 대한 분석을 중심으로 하여 현대한국양명학 연구의 신지평의 지형도를 그려보았다. ① 비교철학의 관점에서의 양명학 연구, ② 오늘날의 생명 문제와 연관 지어 생명철학ㆍ환경윤리ㆍ생태철학의 입장에서 양명학을 새롭게 조명하는 입장, ③ 교육철학 및 교육학의 입장에서 양명학을 재조명 하면서 교육 분야에서의 양명학의 현대적 역할을 모색하는 입장, ④ 양명학을 철학상담, 심리학, 치유학과 연결 지으면서 양명학에 대한 현대적 적용을 모색하는 입장, ⑤ 예술과 체육학 분야에서의 양명학에 대한 연구, ⑥ 여성주의 및 제4차 산업혁명시대와 관련한 양명학 연구이다. 양명학은 철학이라는 울타리를 넘어 다양한 분야에서 한국사회 나아가 전 인류가 직면한 다양한 문제들을 해결할 수 있는 방안으로 연구되고 있음을 확인할 수 있었다. 현대한국양명학은 아직 열매를 맺은 것은 아니다. 열매를 맺기 위해서는 앞으로 해결해야 할 과제들이 많이 있다. 첫째, 분야별 연구들이 보다 심화되고 하나의 결실로 엮어낼 수 있어야 한다. 둘째, 새로운 연구 주제와 내용들이 양명학 연구자들에게 공유될 필요가 있다. 셋째, 다른 나라의 양명학 연구와의 비교연구를 활성화할 필요가 있다. 넷째, 양명학은 이제 대중운동, 문화운동으로 나아갈 필요가 있다. 이러한 과제들을 해결함으로써 현대한 국양명학은 진정한 열매를 맺을 수 있을 것이다.
This paper tries to arrange and analyze periodically and categorically the achievements in research on Yangming studies carried out in Korea during the last 50 years from 1970s up to now. Based on that analysis, it considers the process of formation and the characteristics of the modern Korean Yangming studies, i.e. the modern Yangming studies in Korea which is apart from Yangming studies in Joseon era. During the last 60 years from 1960s up to now, there are 677 pieces of research including 24 books, 30 translations, 49 PhD. theses, 85 MA. theses, and 489 papers concerning Yangming studies in Korea. The main periods and characteristics of research achievements from 1970s to 2010s can be summarized as follows. The first period is ‘the beginning of research on Yangming studies from 1970s to 1980s’. The second is ‘the nationalization and diversification of research on Yangming studies in 1990s’. The third is the opening of a new prospect of research on Yangming studies from 2000s, based on the nationalization and diversification of research on Yangming studies in 1990s. And the fourth is the flourishing period of research on Yangming studies from 2010s, succeeding the new prospect of research on Yangming studies in 2000s. Subsequently, the author tries to draw a topographic map of the new prospect of research on Yangming studies in Korea nowadays, based on the division of main research achievements produced in Korea during the last 20 years, from 2000 up to now, into some categories and the analysis of those categories as follows. ① The research on Yangming studies from the viewpoint of comparative philosophy ② The reconsideration of Yangming studies based on positions of bioethics, environmental ethics, ecological philosophy etc. in the connection with the current ecological problems ③ The search for modern roles of Yangming studies in education, based on the reconsideration of Yangming studies from the position of education philosophy or pedagogy ④ The search for the modern application of Yangming studies based on the connection between Yangming studies and philosophical counseling, psychology, therapeutics etc. ⑤ The approach to Yangming studies in arts and physical education ⑥ The research on Yangming studies in the connection with feminism and the Fourth Industrial Revolution. Obviously, Yangming studies are now being researched from positions of various fields as a measure for resolving different problems that the Korean society in particular and the whole world in general is facing. It is not that the current Korean Yangming studies are still bearing fruits. Henceforward, there are many problems that must be resolved for the fruition of it. First, the research in different fields must be more intensified so that we can weave together into one result. Second, it is necessary to share new research subjects with researchers on Yangming studies. Third, it is necessary to promote the comparison of different countries’ research on Yangming studies. Fourth, Yangming studies now must participate in popular and cultural movements. With the solution to those problems, the current Korean Yangming studies will be able to achieve more considerable success.