메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국언어문화학회 한국언어문화학 한국언어문화학 제7권 제1호
발행연도
2010.1
수록면
261 - 290 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Hyun-Suk Jee. 2010. The New Inquiry of Researching Culture Curriculum in Korean Language Education - Passing ‘Multi-Cultural Education'. Journal of the International Network for Korean Language and Culture. 7-1. 261-290. If we design Culture Curriculum in Korean Language Education, we should go beyond the unilateral explanation of Korean language and culture as assimilation. We need to overcome multi-culturalism and find a new educational agenda for the 21st century. In this research, I analyzed seven kinds of Korean textbooks and 30 institutions that teach the Curriculum of Korean Culture. Moreover, I carried out a survey targeting 140 stake-holders like undergraduate and graduate students, professors who teach in the Korean Department, Korean faculty and staff members. As a result, I found out that not only are they narrow-minded and assimilate Korean learners to Korean customs, but also that they focused on teaching the 'Korean language' and not the 'culture'. In terms of designing an alternative Cultural Curriculum in Korean Language Education, I suggest that we should consider three factors: first, Cultural Education for raising cultural awareness, second, Cultural Education for the cultivation of social norms, and third, Cultural Education for practicing attitude.(Paichai University)

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0