본 연구는 2009 개정 수학과 교육과정을 토대로 출제된 2016년 국가수준 학업성취도 평가의 고등학교 수학과 평가 결과를 분석하여 학생들의 학업 특성을 살펴보고 교수‧학습에의 시사점을 도출하고자 하였다. 이를 위해 첫째, 2016년 고등학교 수학과의 검사 도구를 소개하고 학업성취도 점수, 성취수준별 비율, 내용 영역별 정답률, 성취수준별 대표문항을 중심으로 전반적인 평가 결과를 살펴보았다. 둘째, 7개의 내용 영역별로 상세한 평가 결과를 제시하였다. 서답형 문항의 경우 다양한 답안 유형이 나타난 문항을 중심으로 분석 결과를 제시하였다. 연구 결과는, 첫째, ‘보통학력’ 수준(47.63%)에 해당하는 학생의 비율이 가장 높았고, ‘기초학력’과 ‘기초학력 미달’에 해당하는 학생이 약 20%에 이르렀다. 둘째, 성취수준별 대표문항을 살펴본 결과, 우수학력 수준의 대표문항은 모든 내용 영역에 고르게 분포되었으나, 보통학력 대표문항은 ‘방정식과 부등식’, ‘집합과 명제’, ‘수열’ 영역에서 나타났고, 기초학력 대표문항은 ‘다항식’, ‘집합과 명제’ 영역에서만 나타났다. 셋째, 내용 영역별 정답률을 살펴본 결과 ‘다항식’ 영역에서의 정답률이 가장 높았고, ‘함수’ 영역에서의 정답률이 가장 낮았다. 넷째, 방정식과 부등식 영역에서 ‘이차함수와 이차방정식의 관계’, ‘이차함수와 이차부등식의 관계’는 방정식과 부등식 영역의 다른 성취기준에 비해 학생들이 어려워하는 내용이었다. 다섯째, 도형의 방정식 영역에서 ‘원과 직선의 위치 관계’에 대한 학생들의 성취가 낮았다. 마지막으로 함수 영역에서 합성함수의 역함수를 구하는 서술형 문항에 대한 분석 결과, 합성함수의 역함수를 표현하는 과정에서 기호를 정확하게 사용하지 못한 경우, 역함수의 성질을 옳게 적용하지 못한 경우, 역함수를 옳게 구하지 못한 경우가 대표적인 오답의 유형으로 확인되었다.
This study seeks to examine high school students’ academic characteristics from the 2016 National Assessment of Educational Achievement, which was published based on the 2009-revised mathematic curriculum and derive implications for teaching and learning. To do so, first, the test tool for mathematics in the 2016 National Assessment of Educational Achievement was introduced, and overall assessment results were examined based on achievement score, percentage of achievement levels, correct answer rate in the content areas, and representative test items per each achievement level. Second, specific assessment results for seven content areas were suggested. The results showed that those with ‘proficient level’(47.63%) accounted for the highest percentage of the students, while students with ‘basic level’ and ‘below-basic level’ accounted for 20%. Second, the results from examining representative test items per each achievement level showed that representative test items for advanced-level were evenly distributed, while representative test items for proficient level skewed towards topics ‘equations and inequalities’, ‘sets and propositions’, and ‘sequence’; for basic level, only ‘polynomials’ and ‘sets and propositions’ were observed. Third, an analysis of correct answer rate in the content areas revealed that the correctness rate of the ‘polynomial’ area was the highest and correctness rate in ‘functions’ area was the lowest. Fourth, in the ‘equations and inequalities’ area, ‘the relationship between quadratic functions and quadratic equations’ and ‘the relationship between quadratic functions and quadratic inequalities’ was more difficult for students than other achievement standards in equations and inequalities area. Fifth, within ‘Equations for geometric figures’ area, students scored low in ‘the positional relationship between a circle and a straight line’. Last, an analysis of essay type item asking for the reverse function of a composite function revealed that typical wrong answers occurred when symbols were used incorrectly to express the reverse function of a composite function, when the characteristics of reverse functions were not correctly applied, and when reverse functions were calculated inaccurately.