본 연구의 목적은 음악교사가 중학교 음악과 교육과정의 국악교육에서 무엇을 어떻게 가르쳐야 한다고 생각하고 있는가에 대하여 알아본 후, 실제적인 국악수업을 어떻게 실행하고 있는가를 목표, 내용, 방법, 평가로나누어 분석하고자 하였다. 그리고 중학교 음악교사가 음악과 교육과정의 국악교육에 대한 생각과 국악수업현장에서 실제 가르치는 것과의 차이점은 무엇이며 그 이유가 무엇인지를 밝히는 데 있다. 이 연구는 내러티브(narrative) 탐구방법에 근거하여 중학교 음악교사의 국악교육에 관한 생각을 이야기를 통하여 수집하여 생성되는 의미, 즉 지식을 탐구하는 데 중점을 두었다. 연구 결과 첫째, ‘중학교 음악교사는 국악교육에서 무엇을어떻게 가르쳐야 한다고 생각하는가?’에서 교사들이 뿌리가 있는 국악수업, 창의성이 샘솟는 국악수업, 소통과배려가 있는 국악수업, 심미적 체험을 중시하는 국악수업이 되어야 한다고 생각하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, ‘중학교 음악교사는 국악수업을 어떻게 실행하고 있는가?’에서는 기능 중심 목표를 제시하고, 교사가 지도하기 편하고 부담스럽지 않은 국악수업 내용을 선정하고 있었다. 수업 방법에서는 교사 중심의 일방적인 수업을 진행하고 있었으며, 평가는 점수에 치중하는 평가를 시행하고 있었다. 이에 따라 국악수업에 대한 생각과수업 현장에서 실행의 차이점은 먼저 목표에 있어서 우리 음악의 뿌리를 가르치기 위한 교육보다는 기능 중심수업 목표를 실행하고 있었으며, 내용 면에서는 창의성이 샘솟는 국악수업이 아닌 가르치기 편한 수업내용 위주로 선정하고 있었다. 교수법에서는 소통과 배려가 없는 교사 중심의 일방적인 교수 방법으로 가르치고 있었다. 또한, 평가를 위한 평가를 하고 있었기에 우리나라 음악의 심미적 체험보다는 점수에 치중되고 있음을 알수 있었다. 이처럼 차이가 생긴 이유는 수업시수의 부족, 음악과 교육과정의 문제, 음악교사를 위한 국악 관련실질적인 지원 및 해결책 미흡, 음악교사의 국악교육 전문성 부족, 기능 위주로 평가할 수밖에 없는 교육환경으로 나타났다.
The purpose of this study with regard to the implementation of Korean classical music education in middle school music curriculum is to explore what music teachers think what and how to teach in Korean classical music education, and to analyze the implementation of how they teach Korean classical music in terms of objectives, contents, methods, and assessment. Also, this study is to examine what music teachers really teach in Korean classical music class vs. their thought about Korean classical music and to clarify what causes the differences. The results of the study were as follows. First, music teachers in middle school think that Korean classical music education has to be Korean classical music class with roots, Korean classical music class to enhance creativity, Korean classical music class with interaction and consideration, and Korean classical music class that values aesthetic activities. Second, as for how they implement Korean classical music class, they set technique-based objectives, and selected the contents which were not demanding and easily taught. The teaching method was teacher-centered and the assessment focused on scores only. Accordingly, the following findings are the differences between teachers’ thought and the real implementation. When it comes to objectives, they carried out technical objectives more than the class with roots. As for the contents, they chose the contents which were not demanding and easily taught rather than that of enhancing creativity. Their teaching method was one-way and teacher-centered without interaction and consideration. Moreover, the assessment focused on scores since it was only for the evaluation rather than aesthetic activities of Korean classical music. The reasons of the differences were lack of the instructional time, the problem of music curriculum, the insufficiency of substantive support and solutions for music teachers major in Korean classical music or non-major teachers, lack of professionalism, and the educational circumstances that had no choice but for the sake of technique-evaluation. For these differences and reasons, there are some implications for the improvement of Korean classical music education in middle school music curriculum.