메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제26권 제4호
발행연도
2015.1
수록면
243 - 266 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aimed to demonstrate how non-native speakers acquire the meaning of ‘-(으)ㄹ 것이다’, which represents [intention], [conjecture 1], and [conjecture 2], and to ascertain whether the Aspect Hypothesis applies to ‘-았/었을 것이다’. The Aspect Hypothesis predicts that learners use past or perfective marking predominantly with achievement and accomplishment verbs, extending their use to activity and stative verbs. Twenty-two intermediate to advanced level L1 Chinese learners of Korean participated in a sentence judgement test with 70 items. The results showed that first, meaning acquisition was made in the order of [intention] of ‘-(으)ㄹ 것이다’ → [conjecture 1] of ‘-(으)ㄹ 것이다’ → [conjecture 2] of ‘-았/었을 것이다’. Second, the Aspect Hypothesis did not apply to ‘-았/었을 것이다’. However, it is difficult to make the generalization that the Aspect Hypothesis does not apply to the Korean language, because the correct answer rate for ‘-았/었을 것이다’ was just over 20% and there was no statistically significant difference in the inherent lexical aspect. These results imply that L1 Chinese learners of Korean have great difficulty learning ‘-았/었을 것이다’, which suggests a completed event or state, and that there is a need to teach it explicitly.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (48)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0