메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제30권 제4호
발행연도
2019.1
수록면
213 - 239 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to analyze the modality development of beginners of Korean and discuss the development order of the modality. The modality is a grammatical category that indicates speaker’s subjective judgment and attitude toward the proposition that has highly semantic and pragmatic usefulness in communication. In this study free conversational speech of 8 beginners of Korean were collected regularly for 5 months and examined the frequency of use and the number of speakers of modal grammar. As a results, among the various grammatical items, ‘-고 싶다’, ‘-(으)ㄹ 것이다’(의향), ‘-(으)ㄹ 수 있다/ 없다’, ‘-아/어 보다’, ‘-아야/어야 되다/하다’ were uttered relatively frequently, in the early periods in about 3months after the beginning of Korean learning, and about six months after the beginning of the Korean learning, -는/(으)ㄴ/(으)ㄹ 것 같다’, ‘-(으)ㄹ 것이다’(추측), ‘-아/ 어 주다’ were uttered by almost all learners. This modality development was not completely consistent with the order of learning. This study is meaningful in that it provides important information needed to determine the order of modality.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0