전 세계적인 지속가능한 식생활교육으로의 전환 요구에 발맞춰 본 연구는 지속가능한 식생활교육 목표 및 내용체계에 맞는 학년군별 교육 내용을 개발하여 초등학생에게 지속가능한 식생활교육을 실 시할 수 있는 기초를 마련하기 위해 수행되었다. 학년군으로 구성된 초등교육과정에 따라 교육대상을 초등 저학년, 중학년, 고학년으로 구분하여 학습 내용 선정 원리에 따라 학년군별 교육 내용을 개발하 였고, 11명의 전문가 집단을 통해 타당도 검증을 1차로 실시한 후 박사학위 이상 전문가 5인에게 전 체적인 연구개발 과정 및 교육 내용에 대해 2차로 타당도를 검증 받았다. 또한 40명의 초등교사에게 현장적합성을 검증받았으며 최종적으로 수정·보완하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 현재 지속가능한 식생활교육으로 변화하고 있는 경향에 발맞추어 지속가능한 식생활교육 학년군별 교 육 내용을 구체화하였다. 기존의 건강 중심의 식생활교육에 사회적, 경제적인 측면을 포함한 지속가능 성 개념을 도입하였고, 세 개 대 영역을 중·소 영역으로 세분하여 ‘건강을 위한 식생활’(식품선택, 식품 섭취, 식생활관리), ‘지역사회를 위한 식생활’(식사예절, 전통식문화, 지역농산물), ‘지구환경을 위한 식 생활’(푸드시스템, 환경친화적식생활, 식생활체험)에 구체적인 교육 내용을 제시하였다. 저학년이나 중 학년의 경우 학년 수준에서 이해하기 쉽도록 활동내용이 간단한 경우 묶어서 제시하였고, 고학년의 경 우 심화된 내용을 제시하였다. 이를 통해 지속가능한 식생활교육이 초등교육현장에 활용될 수 있는 기 초를 제공하였으며 개발된 초등학교 지속가능한 식생활교육 학년군별 교육 내용은 푸드시스템의 이해 및 사회, 경제, 환경까지 생각하는 식생활 관련 역량을 키울 수 있도록 하였다. 이 연구는 초등학교 지 속가능한 식생활교육 학년군별 교육 내용 개발에 국한되었다는 제한점을 가지고 있으므로 앞으로 초 등 현장에 직접 적용하고 그 효과성을 검증하여야 할 과제가 남아 있다.
In response to the need to transition to a global sustainable diet education, the purpose of this study was to develop educational contents for each grade group according to the goal of sustainable diet education and content system, and to provide a basis for sustainable diet education for elementary school students. According to the elementary school curriculum composed of the grade group, the educational contents were divided into the elementary lower grades, the middle grades, and the upper grades. After testing the validity through 11 expert groups, the validity of the whole research and development process and contents were verified to five experts with more than doctorate degree. In addition, 40 elementary school teachers were verified to be suitable for the field and finally corrected or supplemented. The results obtained from this study are as follows. In line with the changing trend of sustainable diet education, the contents for grade group of sustainable diet education were developed. Specific activities and learning contents were presented as the middle and small areas under the 3 large areas of 'diet life for health (food choice, food intake, diet management)', 'dietary life for the community (dietary etiquette, traditional food culture)', 'dietary life for the global environment(food system, eco-friendly dietary life, dietary life experience)'. In the case of lower grades or middle grades, it was suggested that the activity contents are simple in order to be understood at the grade level. In the case of the upper grades, the contents were deepened. This study provided the basis for sustainable diet education to be used in elementary school education, and the developed sustainable diet education contents could contribute to raise elementary school students’ food literacy to understand food system, society, economy and environment. This study is limited to the development of education contents for elementary school sustainable diet education grade group, therefore, it would be necessary to implement the results to elementary schools and verify its effectiveness.