수업설계 행위는 객관적 논리와 주관적 판단, 사고와 행동, 이성․감성․실천이 복합적으로 작용하는 전문적 행위이므로, 예비교사는 전문화된 학습경험을 통해 수업설계 전문성을 성장시켜 나가야한다. 본 연구는 전통철학의 이원론을 비판하면서 이론과 실제의 통합, 이성과 감성의 통합, 마음과 세계의 통합을 강조하는 듀이의 경험철학에 기초하여 예비교사의 수업설계 전문성 개발에 요구되는 경험과 그 성장 과정 그리고 교육적 방안을 탐색하였다. 첫째, 듀이가 경험의 본질로서 설명한 ‘능동적 요소와 수동적 요소’, ‘경험과 사고’, ‘질성적 사고와 이성적 사고’, ‘계속성’, ‘교변작용’을 각각 해석한 다음, 이 개념들이 모두 통합되어 경험이 재구성되는 과정으로서 설명한 ‘하나의 경험’을 해석하고 정리하였다. 즉, 경험의 재구성은 인간이 행하는 초기의 불확실하고 시행착오적인 단순한 경험이 환경과의 계속적인 교변작용을 통해 질적으로 변화되는 과정이다. 둘째, 경험의 본질에 기초하여, 예비교사에게 요구되는 수업설계 경험의 본질을 각각 정리한 다음, 기존의 수업설계모형 관점 및 반성 관점과 비교하였다. 마지막으로, 예비교사의 수업설계 경험이 하나의 완결된 경험으로 재구성 즉, 성장해 나가는 과정을 구체적으로 설명하면서, 동시에 각 과정에서 교사교육자가 지원 및 제공해야할 교육활동이나 환경을 제안하였다. 즉, 수업설계 경험의 재구성은 초기의 불확실하고 시행착오적인 단순한 수업설계 경험이 환경과의 끊임없는 교변작용을 통해, 지적․정서적․실천적 활동이 서로 어우러지면서 질적으로 변화되는 과정이다. 따라서 교사교육자는 이 재구성 과정을 이해해야함은 물론이고, 예비교사의 수업설계 “경험의 질의 직접적 변형”을 가능케 하는 교육적 활동을 만들고 실천해야한다. 무엇보다 교사교육자는 예비교사를 가르치는 사람이 아니라 공동의 경험을 하는 동반자이며 함께 성장해 나가는 존재이다. 예비교사의 수업설계 경험의 성장에 관심과 애정을 가지는 교사교육자는 “서로의 관심을 인정하고 자유로운 상호작용”을 자연스럽게 받아들이는 민주적 교사이다. 민주적 교사교육자의 수업설계 교육은 기교에서 예술로 승화된다.
The purpose of this study was explore the growth and education for pre-service teachers’ instructional design experience based on the Dewey’s philosophy. Firstly, Dewey’s concept of experience was interpreted. This means trying and undergoing, experience and thought, qualitative thought and rational thought, continuity, transaction. Moreover, the process in which all of these concepts are integrated and experience reconstructed was arranged and comprehended. Secondary, from the standpoint on Dewey’s concept about the nature of experience, the nature of instructional design experience was explored in term of ‘integration of instructional design activity with understanding activity about designed instruction’, ‘integration of instructional design experience with thinking’, ‘integration of qualitative thinking with rational thinking in instructional design experience’, ‘integration of past, present, and future’, and ‘transaction with environment in instructional design experience and thinking’. Lastly, the education plan was explored in five steps based on the process of reconstruction of experience. In this method is to support the growing process of instructional design experience of pre-service teachers. To sum up, the emotion of pre-service teachers about their first instruction design activity sets off the reflective thinking. Then, the tentative idea is derived from reflective thinking activities(defining problem, cause analysis, observation of data) and applied for redesign of instruction. This redesigned instruction was implemented and testified. These processes will continue repetitively until negative emotions are not drawn up about the proven results. The reconstruction of instructional design experience is process of the direct transformation of the quality of experience from mere activity throughout interaction with environments. In reconstruction on instructional design experience process, intellectual, emotional, and practical activities were in harmony not in isolation. The educator teaching pre-service teachers need to understand the reconstruction of instructional design experience, design and practice educational approaches for the direct transformation of the quality of pre-service teachers’ instructional design experience.