메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第152輯
발행연도
2019.12
수록면
33 - 72 (40page)
DOI
10.18622/kher.2019.12.152.33

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study tried to review the research achievements of the learned circles of the Goryeo Dynasty history. It is to extract the central content elements that explain the time period, and to systematize them on the base of differences, between middle and high schools, fundamental aspects of history education.
We have experienced that the possible options under current circumstances are limited. Because the issue of systematization has been raised repeatedly and negative views have been submitted to the discussion itself, despite the changes in the curriculum taking into account the systematization. If so, the most realistic approach at this time is to review the learning elements from the bottom up, to organize them around the core elements, and to apply them to 2015 school curriculum which was the most recent curriculum.
On the other hand, it is believed that in the to long term, it is necessary to find out the ways to systematize content elements according to the times, which is the core of history. The long term method of systematization is to allow middle school students to discern the signs of the historical changes of more than 100 years. In the high school stage, through the descriptions of major topic history, the long term method is to explore also the changes of dynastic units, and to compare premodern history and modern history.

목차

1. 序言
2. 고려시기 연구의 사적 추이와 중심 내용요소의 지형
3. 고려시기 핵심 학습내용 요소와 중·고등학교 급간 체계화 방안
4. 結語
참고문헌

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0