메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第154輯
발행연도
2020.6
수록면
33 - 63 (31page)
DOI
10.18622/kher.2020.06.154.33

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper attempts to examine the concepts of ‘the contemporary’ in Japanese public sphere and to trace the transformation. Its empirical core is Course of Study (Gakushūshidōyōryō), the official document which has been published by Japanese government every ten years to provide a general guideline to primary and secondary school textbooks. Considering Course of Study as an expression of the government’s official history interpretation, my paper shows its periodizations and definitions of the contemporary which have been changed in its various editions. Also, it seeks to understand the historical contexts where those changes have taken place, thereby exploring how Japanese government from 1947 to 2018 has characterized their recent past. Here my paper diverges from the previous studies that predominantly confined their research to a specific and short period.
Japanese official interpretation of history underwent notable changes five times. Each five period has its periodization and definition of the contemporary, which reflected Japanese government’s self-definition of their own national identity: “self-reflection”, “self-recovery”, “self-consolidation”, “self-defense” and “self-expansion”.

목차

1. 序言
2. ‘전후’ 新일본의 ‘자기 반성’: 1947년판, 1951년판
3. 냉전 속 ‘자기 회복’, ‘탈전후’: 1956년판
4. 고도 경제성장 속 ‘자기 강화’: 1960년판, 1970년판, 1978년판
5. 대외 마찰 속 ‘자기 방어’: 1989년판, 1999년판, 2009년판
6. 아베 정권기의 ‘자기 확대’: 2009년판의 일부 수정과 2018년판
7. 結語
참고문헌

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-374-000848623