메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第156輯
발행연도
2020.12
수록면
305 - 343 (39page)
DOI
10.18622/kher.2020.12.156.305

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Usually, students think of change as just what happened and regard recognizing it as knowing the cause and effect of events. The concept of time and periodization as a tool for judging change is understood as given and not problematized. Taking change as a common-sense term, they lack analytical clarity. History lessons should provide an opportunity for students to distinguish and specify its attributes - extent, rate, nature, direction- for proper recognition of the concept of change. In doing so, they can understand that it is different from causality and that it is not just an opposition to continuity, but a combination of progress and regression, and rupture and duration. Chronology is not just about the temporal arrangement of the event but about a deep sense of the passage of time and language to express it, so the use of chronology should develop into an expanded understanding of the historical time. To recognize the meaning and significance of the change, students should distinguish multi-leveled time concepts and refer to a longer flow of history. It is also necessary to think about the possibility that history may have developed differently from the decisive past that made the present. They should continue to modify and supplement a framework that can situate the present not as separated from the past but as its extension.

목차

1. 序言
2. 변화에 대한 인식과 과거와 현재의 단절
3. 변화개념의 특징과 관련 연구의 주요 쟁점
4. 변화인식과 현재에 대한 이해: 변화인식 도구로서의 내러티브 프레임워크
5. 結語
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0