대한제국시기 분출한 영웅론은 근본적으로 국가적 기획 차원에서 호명된 ‘구국영웅’이었다. 한일합방 이후 일제 검열 속에서 영웅은 비적, 테러리스트, 국사범, 강도, 룸펜 등으로 강등·변질되지만, 다양한 영웅상은 대중서사에서 끊이지 않고 출현한다. 식민지 시기 영웅서사들은 사회모순에 대한 상상적 해결이자 민중적 저항의식의 표출이라고 볼 수 있다. 본고는 이광수의 『흙』과 심훈의 『상록수』의 농촌계몽가에 반영된 영웅 형상과 정치적 무의식을 살펴보았다. 이광수의 『흙』과 심훈의 『상록수』는 동일하게 영웅적인 농촌운동가를 그리고 있으나 그 정치적 무의식은 상이하다. 『흙』은 윤리적 영웅을 그리고 있는데, 이는 이광수의 영웅숭배론과 천재론, 실력양성운동과 밀접하게 관련된다. 사랑의 서사와 농촌계몽서사라는 두 축은 심층적으로 동일한 구조를 보이고 있다. 허숭은 혼인서약을 깬 정선에게 헌신하는 숭고한 사랑을 보여주는데, 이는 그가 유순과 산월 등과 맺은 정서적 연대에 대한 대속이자 정선과의 인정투쟁에서의 우월성 확보이다. 또한 농촌계몽서사에서 보여주는 순교자적 영웅상은 이광수의 친일에 대한 속죄인 동시에 항일에 대한 대속이다. 결국 ‘도덕상의 죄이지 법률상 책임을 질 죄는 아니오’라면서도 기꺼이 처벌에 응하는 것은 이러한 이중의 처벌을 의미한다. 그러나 이 양극 사이에 놓여 있는 저 과잉된 정념은 곧 춘원의 자아 영웅주의에 다름 아니다. 시와 소설에서 대중적 영웅상을 즐겨 그렸던 심훈은 『상록수』에서 투사적인 농촌운동가를 영웅으로 형상화했다. 『상록수』는 『흙』과 마찬가지로 연애서사와 농촌계몽서사라는 두 축으로 전개되지만, 그 양상은 상이하다. 박동혁과 채영신의 사랑은 상호경쟁하고 보조하는 동지적 연대의 성격을 지닌다. 낯선 청석골에서 농촌사업에 매진하다가 결국 사망한 영신은 사랑과 희생이라는 기독교 정신을 상징한다. 그러나 영신의 수난과 순교는 죽음을 불사하는 ‘투지’를 통해 숭고함을 획득한다. 동혁 또한 연인의 죽음과 한곡리 농촌사업의 좌절에도 불구하고 절망하지 않고 실천의지와 투지를 굳게 다진다. 『상록수』의 영웅주의는 비범한 영웅호걸이 아닌 공동체에 대한 사랑에 헌신하는 두 남녀를 통해 식민지 조선 대중에게 저항의지를 고취시키려는 투사적 영웅주의이며, 생활에 기반한 대중실천운동을 아지프로하는 항일소설이다.
The heroism that erupted during the Korean Empire period was fundamentally called the "National hero" in terms of national construction. After the annexation of Korea and Japan, heroes are demoted and transformed into bandits, terrorists, state criminals, robbers, and vagrant, but various superhero characters appear constantly in popular history. The colonial heroics are an imaginary solution to social contradiction and an expression of popular resistance. In this paper, I analyzed the hero figures and political unconsciousness reflected in Lee Kwang-soo"s Soil and Sim Hun"s Evergreen Tree rural enlightenment. Lee Kwang-soo and Sim Hun"s works depict equally heroic rural activists, but their political unconsciousness is different. Soil depicts an ethical hero, which is closely related to Lee Kwang-soo"s hero worship idea, genius theory, and Cultural Education Enlightenment Movement. The two story lines, Love Narrative and Rural Enlightenment Narrative, have the same structure in depth. Heo Sung shows a noble love devoted to Jeong-son who broke her marriage vows, which is the expiation for his emotional solidarity with other women, and the securing of superiority in the recognition struggle with his wife. In addition, the Martyr"s Hero, presented in the Rural Enlightenment story, is both a expiation for Lee Kwang-soo"s pro-Japanese and a expiation for anti-Japanese. In the end, even though it is a crime of morality, not a crime of taking legal responsibility, willing to respond to the punishment means such double punishment. However, the excessive emotion between the two extremes is nothing short of Chun-won"s ego-heroism. Sim Hun, who enjoyed drawing popular heroes in poetry and novels, portrayed a fighting rural activist as a hero in Evergreen tree. The love between Park Dong-hyuk and Chae Young-sin has the characteristics of a comradeship alliance that competes and supports each other. Young-sin, who eventually died while concentrating on rural projects, symbolizes the Christian spirit of love and sacrifice. However, Young-sin"s passion and martyrdom acquire sublime through ‘fighting’ to immortalize death. Dong-hyuk also strengthens his will to practice and fight without despair despite the death of his lover and the frustration of the rural project in his hometown. Evergreen tree"s heroism is a fighting heroism that seeks to inspire the resistance of the colonial Joseon people through two characters devoted to their love for the community, not heroes with extraordinary talent and is an anti-Japanese novel.