메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이혜진 (원광대학교) 이제영 (전주대학교)
저널정보
한국영어교과교육학회 영어교과교육 영어교과교육 제20권 제1호
발행연도
2021.1
수록면
161 - 178 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Acquiring a sound knowledge of vocabulary can not only be a solid foundation for academic achievement, it can also be the most robust predictor of test performance on the supply-type test items that are typically employed to assess teaching candidates’ knowledge of terminology and specific facts. The principal purposes of this study are to generate the specialized vocabulary lists that are specific to the four components of the Secondary English Teacher Recruitment Exams (SETRE) and to develop a set of pedagogical suggestions by which they can be taught in classroom settings. Test items were extracted from the SETRE held between 2002 and 2021 and subsequently combined in a 130,687 running-word corpus. This corpus was further divided into four subcorpora, representing the four main components of the SETRE: English Education, General English, English Linguistics, and English Literature. With the aid of AntWordProfiler (Anthony, 2014), major differences in lexical profiles and coverage of the four subcorpora are brought to light. The specialized vocabulary lists for each of the four disciplines of the SETRE were generated: English Education (113 technical words), English Linguistics (149 technical words), English Literature (49 technical words), General English (116 technical words). In light of the findings, the pedagogical applications of the field-specific word lists are also demonstrated.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0