메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
21세기영어영문학회 영어영문학21 영어영문학21 제33권 제1호
발행연도
2020.1
수록면
147 - 170 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study presents a corpus-based analysis of Secondary School English Teacher Recruitment Exams (SETRE) in the years 2002 to 2020. With a corpus-driven approach, the objective of this study is three-fold: (a) to assign CEFR levels to the SETRE, which purport to test the qualification of English teachers in Korea; (b) to probe the text coverage of the General Service List (GSL) and the Academic Word List (AWL) of the SETRE; and (c) to generate a list of high-frequency words that have recurrently appeared in previous SETRE. The results derived from an online lexical profiling tool, Text Inspector, and a range program are as follows: First, all of the SETRE, conducted in the last nineteen years, were above the C1 levels, corresponding to proficient users of English. Second, in terms of the text coverage, the GSL and AWL, as a pair, yielded around 90.37% distribution, falling short of the optimal range of 95% to 98% estimates. Third, under two parameters of range and lexical frequency, highly frequent core GSL and AWL word families along with technical words were compiled to highlight the discipline-specific features of the SETRE. In light of the findings, implications are discussed. Since this type of research does not yet exist, this study could lay notable groundwork for further investigation.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0