이 연구의 목적은 교사의 이상적 존재방식에 대한 새로운 조망을 전개하고, 그 존재방식의 구현을 위해 요청되는 교육기획의 전문성에 대해 논의하고자 하는 것이다. 연구자들은 선행연구와는 달리 가르치는 교사가 교육기획의 권한과 책임이 없는 것을 비전문화 현상의 이유로 보고 있다. 교사의 교육기획이 교육 전문성의 상수임을 염두에 두면서 교사 교육기획의 의의와 작동방식을 주요하게 논의하였다. 이를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사는 존재방식에 대한 실존적 성찰을 해야 하는 바, 전문성·인격적 성숙·정치력에 대한 자기성찰을 요한다. 본래적 교사상은 ‘참’을 발견하고 감탄하는 인식론적 존재, 배움과 성장의 보편가치화, 교육활동의 이론화, 밀착의 대화체적 관계 형성, 교육기획의 전문성 발휘 등에 친숙함을 드러낸다. 둘째, 학교는 설립이념과 교육목적에 따라 교육활동을 기획한다. 교사는 교육활동의 주체로 교육과정을 기획하고 코스웍을 기획한다. 그 기획에 전문성을 발휘해야 하고, 그러기 위해 자율성이 허용되어야 한다. 교사의 전문성 발휘가 학교로 하여금 교육기관으로서의 위상을 세우고, 학생으로 하여금 다양한 형태의 학력을 신장하도록 만든다. 이를 위해 교사에게 교육기획의 권한과 학생평가의 권한이 실질화 되어야 한다. 권한 부여가 이루어질 때 이에 대한 책임을 자임할 수 있다. 셋째, 교사는 교과목 지도계획과 연관된 코스웍 기획에서 전문성을 발휘해야 한다. 그 전문성은 교육과정의 자율을 필수적으로 요청한다. 코스웍 기획의 전문성은 다양한 형태의 학력 신장, 체험의 학습상황 구성과 직접 연관되어 있다. 코스웍 기획의 전문성은 교육목적 설정과 교육과정목표 완성, 교육과정 기획과 학습상황 구성, 수준 높은 수업활동 실행, 학생평가의 실질화, 재능발견과 기록 등에서 발휘되어야 한다.
The purpose of this study is to develop a new perspective on the ideal manner of existence for teachers, and to discuss the professionalism of educational enterprise. Unlike previous studies, it is the researcher’s view that teachers lose professionalism because they do not have the authority and responsibility of educational enterprise. The results are as follows. First, teachers ought to make an existential reflection on the path of their existence and thus a self-reflection on professionalism, personal maturity, and political power is required. The original image of the teacher reveals familiarity with epistemological existence that discovers “truth” and admires it, universal values of learning and growth, theorization of educational activities, formation of a close dialogical relationship between the teacher and students, and the proof of professionalism in educational enterprise. Second, schools build the enterprise of educational activities according to the ideology of establishment and educational purpose. In order to build the enterprise of curriculum and coursework as the subject of educational activities, teachers should be allowed autonomy. The display of teachers’ professionalism helps the school establish status as an educational institution and also helps the students develop various forms of their personal academic abilities, hence the authority on educational enterprise and student evaluation must be realized for teachers. When teachers have the authorization, they can take responsibility for themselves. Third, teachers ought to demonstrate their professionalism in coursework enterprise related to the designing of subjects taught. Teachers essentially need the autonomy to create curriculum, since the professionalism of coursework enterprise is directly related to the development of various forms of academic ability and the composition of the learning context of experience. As well as being demonstrated in the setting of educational objectives, completing curriculum goals, enterprising curriculum and composing learning experiences, implementing high-level instructional activities, realizing student evaluation, discovery of students’ talents and recording them.