메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김태완 (Sungkyunkwan University) 전희정 (Sungkyunkwan University)
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第57卷 第2號(通卷 第262號)
발행연도
2022.4
수록면
61 - 79 (19page)
DOI
10.17208/jkpa.2022.04.57.2.61

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined spatial dependence in pedestrian collisions involving the elderly. The study also examined the factors affecting spatial clustering in pedestrian collisions involving the elderly. We conducted spatial and multinomial logistic regression analyses using the Traffic Accident Analysis System (TAAS) data of the Road Traffic Authority. The results first indicated hot and cold spots where frequent collision areas involving elderly pedestrians were more and less concentrated, respectively. Specifically, the hot spots clustered in the northeastern and southwestern areas of Seoul, whereas cold spots clustered in the downtown of Seoul. Second, the ratio of the medium-sized road and the speed bump density had a positive effect on hot spots formation. Third, the three-color traffic light density, speed bump density, and aging index had a positive effect on cold spots formation. These results suggest that a collision prevention policy for elderly pedestrians should be designed considering the factors affecting spatial clustering in pedestrian collisions involving the elderly.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 논의
Ⅲ. 연구설계
Ⅳ. 분석 결과
Ⅴ. 결론
인용문헌 References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0