디지털 기술의 급속한 발전과 미디어 융합의 추세에 따라 메타버스 개념이 대중화되기 시작했다. 이에 따라, 가상세계와 현실세계의 경계가 허물어지고 있다. 오늘날 5G 시대와 함께 AR · VR 기술이 부상하면서 현대인의 엔터테인먼트 모델은 빠르게 진화하고 있다. 오디션 아이돌 프로그램의 팬덤 경제도 최근 투자 열풍이 불고 있다. 가상 아이돌은 메타버스 분야에서 가상 엔터테인먼트 경제의 결합체로서, 가상 아이돌의 외형, 동작과 음성은 모두 컴퓨터 프로그래밍으로 구현이 된다. 중국에서는 2차원 하위문화의 유행과 함께 가상 아이돌이 대중 앞에 등장하였고 Z세대 젊은 층들이 추구하는 새로운 문화로 자리매김했다. 또한, 가상 아이돌은 음악, 애니메이션, 게임 등의 분야에서 높은 영향력과 브랜드 가치를 보유하고 있다. 이에 본 연구는 대표적인 중국 가상 아이돌 뤄톈이(洛天依)를 연구 대상으로 선정한 후, 문헌 연구 방법, 사례 분석 방법 및 인터뷰 방법을 종합적으로 사용하여 가상 아이돌 뤄톈이의 개발 전략을 분석한다. 또한, 디자인학, 커뮤니케이션학, 광고학 등 학술적 관점에서 외형 디자인, 캐릭터 성격 설정, 커뮤니케이션채널, 콘텐츠 개발, 상업적 가치 및 미래 발전 등 6가지 방향에서 가상 아이돌의 브랜드 비즈니스 발전 전략을 제시한다. 가상 아이돌의 포지셔닝은 Z세대를 중심으로 ACG 문화를 선호하는 젊은 층의 가상 커뮤니티와 팬덤 경제를 대상으로 하고 있다. 뤄톈이는 외형 디자인에 중국 스타일의 요소와 15세 소녀의 귀여운 성격 설정으로 Z세대의 취향에 적합하다고 볼 수 있다. 커뮤니케이션 채널 측면에서 가상 아이돌은 VR콘서트, 상업 광고, TV 프로그램 및 기타 B2B 커뮤니케이션 채널을 통해 커뮤니케이션 콘텐츠를 전달 및 확산한다. 콘텐츠 개발은 UGC(User Generated Contents) 방식을 통해 음악 콘텐츠와 영상 콘텐츠를 생산한다. 유명 예술가의 협업을 통해 브랜드 인지도를 향상시킨다. 그리고 SNS에서도 팬들과 적극적으로 소통한다. 콘텐츠 개발 과정에서 팬과의 인터액티브를 활용하여 커뮤니케이션 효과를 이끌어낸다. 또한, 상업 콘서트, 광고 모델, 굿즈 생산 및 생방송을 통해 비즈니스 가치를 확대한다. 특히, COVID-19로 인해 콘서트 수입이 줄어들자, 가상 아이돌은 인터넷 생방송을 통해 인터넷 분야에서 상업적 잠재력을 확대할 수 있었다. 다음으로, 본 연구는 뤄톈이 회사 경영진과 뤄톈이를 위해 노래를 만든 팬을 대상으로 인터뷰를 진행하여 뤄톈이 회사의 미래 운영 계획과 현재 문제점을 파악하였다. 현재 가상 아이돌은 상업적 이익을 창출하고 있지만 가상 아이돌을 위해 지속적으로 콘텐츠를 만드는 팬들은 상업적 수익을 창출하지 못하고 있는 실정이다. 이에 단순한 콘텐츠 개발 방식, 부족한 창의성, 체계적이지 못한 콘텐츠 운영 등 여러 문제점을 노출하고 있다. 인터뷰를 통해 가상 아이돌 관련 공식 홈페이지에서는 콘텐츠 제작 지원 및 대회 등 팬들을 위한 지원 활동을 비롯하여 새로운 영상 제작 기술을 개발하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 시각 영상 포착 기술을 활용할 경우에는 보다 빠르고 편리하게 영상 제작이 가능하다. 기술 측면에서 가상 아이돌은 디지털 기술을 활용해 메타버스의 세계에서 급속하게 발전할 수 있다. 콘텐츠 측면에서 가상 아이돌의 장기적인 발전을 위해서는 가상 아이돌의 문화적 의미, 스토리 및 가치 전달을 구현해야 한다. 또한, 경쟁이 치열한 시장에서 가상 아이돌 산업은 다양한 방향으로 비즈니스의 영역을 확장해 새로운 비즈니스 모델을 구축해야 한다. 그리고 가상 아이돌 산업은 미디어 커뮤니케이션 채널을 효과적으로 결합해야 한다. 이 밖에도, 자원을 공유하고 정보를 집중시킴으로써 다양한 형태의 콘텐츠를 제작하며 지속가능한 발전을 이룰 수 있도록 해야 한다. 따라서, 게임, 패션, 레크리에이션 등 산업을 활용하여 콘텐츠를 개발해야 하며 특히 팬들과의 인터랙티브를 강화하고 음악 작품 및 비즈니스 모델을 혁신해야 비즈니스 가치를 높일 수 있을 것이다.
With the rapid development of digital technology and the trend of media convergence, the concept of metaverse began to become popular. Accordingly, the boundary between the virtual world and the real world is breaking down. With the emergence of AR and VR technologies with the 5G era today, modern people’s entertainment models are rapidly evolving. The fandom economy of audition idol programs has also recently been booming. Virtual idols are a combination of the virtual entertainment economy in the metaverse field, and the appearance, movement, and voice of virtual idols are all implemented through computer programming. In China, with the trend of two-dimensional subculture, virtual idols appeared in front of the public and established themselves as a new culture pursued by Generation Z young people. In addition, virtual idols have high influence and brand value in music, animation, and games. Therefore, this study analyzes the development strategy of the virtual idol Luotian using literature research methods, case analysis methods, and interview methods after selecting the representative Chinese virtual idol Luotian as the subject of the study. In addition, from an academic perspective such as design, communication, and advertising, we present the brand business development strategy of virtual idols in six directions: appearance design, character personality setting, communication channel, content development, commercial value, and future development. The positioning of virtual idols is aimed at the virtual community and fandom economy of young people who prefer ACG culture, centering on Generation Z. Luo Tiani can be seen as suitable for Generation Z’s taste with its exterior design, Chinese-style elements and cute personality settings of a 15-year-old girl. In terms of communication channels, virtual idols deliver and disseminate communication content through VR concerts, commercial advertising, TV programs, and other B2B communication channels. Content development produces music content and video content through User Generated Contents (UGC) methods. Improve brand awareness through collaboration with famous artists. And also actively communicate with fans on SNS. Communication effects are derived by utilizing interactive activities with fans in the content development process. In addition, business value is expanded through commercial concerts, advertising models, goods production, and live broadcasting. In particular, as concert revenues decreased due to COVID-19, virtual idols were able to expand their commercial potential in the Internet field through live Internet broadcasting. Next, this study conducted interviews with the company’s management and fans who made songs for Luotian, and Luotian identified the company’s future operation plan and current problems. Currently, virtual idols are generating commercial profits, but fans who continuously create content for virtual idols are not generating commercial profits. Accordingly, various problems such as simple content development methods, insufficient creativity, and systematic content operation are exposed. Through the interview, it was found that the official website related to virtual idols is developing new video production technologies, including support activities for fans such as content production support and competitions. In addition, when visual image capturing technology is used, image production is possible more quickly and conveniently. In terms of technology, virtual idols can rapidly develop in the world of metaverse by utilizing digital technology. In terms of content, for the long-term development of virtual idols, it is necessary to implement the cultural meaning, story, and value delivery of virtual idols. In addition, in a highly competitive market, the virtual idol industry must expand its business area in various directions to build a new business model. And the virtual idol industry must effectively combine media communication channels. In addition, it is necessary to create various forms of content and achieve sustainable development by sharing resources and concentrating information. Therefore, content should be developed using industries such as games, fashion, and recreation, especially when interaction with fans is strengthened and music works and business models are innovated to increase business value.