소백산은 백두대간의 주축이며 강원도·충청도·전라도·경상도를 가르는 영남의 진산(鎭山)이다. 풍수지리적 관점에서 지덕(地德)이 높아 격암(格 菴) 남사고(南師古)는 소백산을 ‘사람을 살리는 산’, 즉 활인산(活人山)이라고 하며 반드시 타고 가던 말에서 내려 절을 하였다고 한다. 소백산은 또한 역대 왕과 왕비의 태실이 있는 곳으로 경원봉(慶元峯)은 고려 충숙왕의 태, 윤암봉 (輪庵峯)은 조선 소헌왕후의 태, 초암동(草庵洞)은 고려 충렬왕의 태, 욱금동 (郁錦洞)은 고려 충목왕의 태를 안치하였다. 초암골에는 조선 후기 사림들이 경영한 죽계구곡이 남아 있고, 인근의 백운동에는 우리나라 최초의 사액서원인 소수서원이 자리 잡고 있어 인근 지역의 문인 학자들이 독서처와 은둔처로 애호하였으며 이 때의 경험을 시와 유산록 등으로 기록하였다.
특히, 퇴계 이황이 소백을 유람하고 <유소백산록(遊小白山錄)>을 남긴 이래로 청량산과 함께 퇴계의 정신세계와 학문적 자취가 깃든 곳으로 인식되었 으며, 인근 지역의 문인들이 유람 후 남긴 유산록이 여러 편 남아 있다. 그러나 소백산 유산록에 대해서는 퇴계의 ?유소백산록?에 대해서만 논의되었을 뿐, 현재 전하고 있는 작품 전반에 대해서는 논의된 적이 없었으므로, 본고에 서는 우선 소백산 유산록 작품들의 현황을 정리 및 개괄하고 소백산 유산록의 특징에 대해 살펴보고자 한다.
현재 전하는 소백산 유산록은 모두 14편의 작품이 있는데, 16세기에 3편, 18세기에 6편, 19세기에 5편이 있다. 17세기에 기록된 유산록은 보이지 않는데, 아직까지 찾아내지 못한 결과로 보인다.
소백산 유산록의 특징은 두 가지로 살펴보았는데 첫 번째는 주세붕과 퇴계가 공자의 정명론에 입각하여 소백산에 대해 명명한 것이고, 두 번째는 후인들에게서 소백산을 퇴계를 경모, 추모하는 공간으로 인식하는 경향이 나타난 것이다.
소백산에 오른 유람자의 현실적 기반과 처지 등은 모두 달랐을 것이고, 그에 따른 소백산은 분명 다르게 다가왔을 것이다. 그러나 유람자의 학파적 성향, 산수관, 글쓰기 방법, 의론 도출 방법, 표현적 특징 등 개별 작가의 구체 적인 창작 배경을 배제하고 같은 산을 올랐다는 이유만으로 본고에서는 ‘소백산 유산록’으로 묶어 살펴보았다. 시대마다 학파마다 유람자의 개인적 처지에 따라 그 답은 다르게 표출되고 있는데, 소백산은 퇴계의 유산록이 남아 있다는 것에 매몰되어 이미 답을 도출해놓고 분석한 것은 아닌지 반성해본 다. 다만, 소백산 유산록에 대해서는 퇴계의 ?유소백산록?에 대해서만 논의 되었을 뿐이었는데 현재 전하고 있는 작품 전반에 대해서 논의해본 것에 그의의가 있다고 하겠다.
Sobaek-san is the main axis of Baekdudaegan(白頭大幹) and a major mountain of Yeongnam that separates Gangwon-do, Chungcheong-do, Jeolla-do, and Gyeongsang-do. It was said that Gyeok-am Namsago called Sobaeksan “the mountain that saves people” and got off the horse he was riding to bow down to the mountain. Sobaeksan is also the place where the lacenta chambers of some kings and queens consorts were enshrined: King Chungsuk of Goryeo at Gyeongwonbong, Queen Soheon of Joseon at Yunambong, King Chungryeol of Goryeo at Choamdong, and King Chungmok of Goryeo at Ukgeumdong. The Jukgyegugok managed by Sarims in the late Joseon Dynasty remains in Choamgol, and in nearby Baekundong, Korea’s first King-supported Seowon, is located. These facilities were favored by local literary scholars as a place for reading and retreat, and they recorded their experiences in the form of poems and excursions.
In particular, since <Yusobaeksanrok> (遊小白山錄), a travel writing of Sobaeksan by Toegye Yi Hwang, this mountain was respected by scholars of the Toegye school as a more noble mountain, and along with Cheongnyangsan of Bonghwa, this was recognized as a place to represent spiritual world and academic traces of Toegye. Writers from nearby areas also left many travel writings. However, the existing discussions on Sobaeksan travel writing mainly dealt with <Yoosobaeksanrok>, and there was almost no discussion about other works. The purpose of this study was, therefore, to summarize the Sobaeksan travel writings and examine the characteristics of this mountain.
A total of 14 Sobaeksan travel writings have been found. Among them, three from the 16th century, six from the 18th century, and five from the 19th century. The writing from 17th century has not yet been found.
The naming of landscape is an essential process in the humanitization of natural geography. In particular, in the middle of the Joseon Dynasty, this naming occurred more in the process of including the nature around the residential base as a category of human geography, and in Sobaeksan travel writings, the characteristics of this mountain through naming during traveling is found.
The characteristics of Sobaeksan is divided into two major categories.
The first is the naming of landscapes by Ju Sebung and Toegye based on the theory of Confucianism, and the second is the tendency, after Toegye's death, to recognize Sobaeksan as a space to honor and commemorate him.
The travelers' perception of Sobaeksan would have been different depending on their realistic base and circumstances. However, in this study, without considering the specific creative background of individual writers such as academic tendencies, landscape views, writing methods, methods of derivation of opinions, and expressive characteristics, the writings were referred to as ‘Sobaeksan travel writing’ just because they traveled the same mountain. Despite the fact that the answer is expressed differently depending on the era, school, and travelers' individual situation, this study may have already determined a right answer before analysis because of the obsession of the Toegye's travel writing. Though, this study contributed by discussing the overall Sobaeksan travel writings rather than, as with previous studies on Sobaeksan travel writings, focusing only on <Yusobaeksanrok> by Toegye Yi Hwang