이 논문은 1919년 3월 13일에 일어난 용정지역 3·1운동에 대한 연구로 만세시위에 국한하지 않고 기독교계의 민족운동 참여 전반에 대해 살펴보았다. 용정지역 3·1만세시위는 3월 13일 용정지역을 시작으로 40여 일 동안 연길현·화룡현·왕청현·훈춘현 등에서 총 23회, 총인원 72,000여 명이 참여한 시위로 북간도 전역에 걸쳐 전개되었다. 용정지역 3·1만세시위는 특히 북간도지역의 기독교계 민족지도자들이 민중, 학생, 교인들을 이끌고 시위를 주도하였다. 기독교 민족운동의 성장배경과 과정을 이해하기 위해 북간도지역 조선인의 정착과정과 북간도지역 선교, 이들의 기독교 입교 동기와 선교정책, 조사, 권서, 전도부인의 활동, 간민교육회의 결성 등을 자세히 살펴보았다. 그리고 용정지역 3·1만세시위의 전개과정과 북간도 전역으로 만세시위운동이 전개해 가는 양상을 살펴보았다.
조선인의 북간도 이주는 국내의 경제적, 정치적 사정으로 급속히 증가되었다. 이에 캐나다장로교 선교부는 만주선교를 시작하였고, 선교부가 시행한 선교정책으로 교회는 크게 성장하였다. 이 지역에서 교회가 급성장하게 된 배경에는 근대적인 교육과 의료사업이 기층민은 물론이고 지배층들에게도 큰 호감을 얻었기 때문이다. 그리고 사경회를 통해 한국교회가 요구하는 교회 지도자들을 양성할 뿐만 아니라 영수, 조사, 권서, 전도부인을 발굴하였으며 사경회를 통해 발굴된 교회 지도자들의 노력으로 교회가 성장하였다. 이에 교회마다 학교를 설립하여 교육을 통한 민족정신과 독립의식을 고취시켰으며 교회와 조사들은 사경회를 열어 기도회와 성경공부, 그리고 구국 강연을 통해 민족의식을 일깨우며 애국심을 고취시키고, 독립을 위한 역량을 키워 민족독립의 기반을 조성하였다. 이를 위해 북간도에서 최초의 조선인 교육기관인 간민교육회가 설립되었는데 주요 인물은 대부분이 기독교인이었으며 이들은 용정지역 3·1만세시위를 주도하였다. 그 과정에서 식민지 지배에 대한 대중들의 저항의지와 거대한 힘을 발견하고 용정지역 3·1만세시위 이후 북간도의 항일투쟁은 무장투쟁으로 전환되기 시작하였고 수많은 무장단체들이 조직되는 계기가 되었다.
This dissertation researches 3.1 movement in the region of Longjing in March 13th, 1919. The scope of this dissertation includes the independent protest and national movement involved by Christians as well. 3.1 independent protest in Longjing spreaded through the regions of Yanji, Helong, Wangqing, Hunchun and other Jiandao regions over 40 days with 23 times movements by 72,000 participants. In Longj?ng 3·1 movement, Christian ethnic leaders initiated the movement by leading populace, students and Christians. In order to understand the background of growth and process of Christian national movement as an initiative in Longjing 3·1 protest movement, this essay has researched on the issues such as Chosun people’s settlement and mission in Jiandao, their motive of becoming Christian, their mission policy, their helpers, their colporteur, their activities of Bible women, and the formation of Ganmin institute. The progress of Longjing 3·1 protest movement and the progression of protest movement over the whole Jiandao are also examined.
The migration of Chosun people in Jiandao increased rapidly because of national economic and political factors. Thus, Canadian Presbyterian Mission Department started to work in Manchuria and churches grew successfully by them. The church growth in Manchuria was favored by both the high rank and common people because of modern education and medical work. Another factor of the growth was those trained leaders in Bible Conference required by Korean Churches and those equipped elders, helpers, colporteur, and Bible women. Churches established schools and offered Bible study and patriotism class to enlighten ethnic spirit, ignite patriotism, and enlarge capability of independence for the foundation of national independence. Ganmin institute, namely, the first educational organization for Chosun people in Jiandao was established and most of leaders were Christians who led Longjing 3·1 protest movement. After Longjing 3·1 protest movement, the movement against Japan in Jiandao bagun to change into armed struggle and many armed organizations were formed.