대학 예비교수자의 교육역량 요구 및 교육역량 향상 프로그램 효과성 분석민 혜 리*
요약: 이 연구는 예비교수자들의 교육역량 중요도 및 실행도 수준에 대한 인식의 차이를 분석하고, 교육역량 강화 프로그램의 효과성을 파악하기 위해 진행되었다. S대학교의 예비교수자 프로그램 참여자를 대상으로 설문한 결과, 예비교수자들은 교육역량의 중요도 수준에 비해 실행도 수준을 낮게 평가하였다. Borich의 요구도 분석한 결과, 수업 중 활동, 특히 상호작용 항목이 우선순위가 높았다. The Locus for Focus 모델을 적용한 결과, 우선개선 항목으로 ‘적절한 피드백 제공’, ‘수업 중 질문 기회 제공’, ‘학습자 수준 고려’, ‘수업에 대한 성찰’ 등 4개의 역량이 확인되었다. 교육역량 중요도와 실행도는 전공계열과 강의경험 유무에 따라 차이를 보였는데 교육역량 실행도는 성찰을 제외하고 모두 인문?사회계열이 자연?공학계열보다 높았고 특히 상호작용과 전달력에서 실행도 수준이 높고, 이는 통계적으로 유의미하였다. 교육프로그램의 효과성에 대해서는 대부분의 교육역량 요소에 긍정적 영향을 미친 것으로 파악되었다. 이 중에서 ‘교육에 대한 성찰’,과 ‘표현법’, ‘흥미, 동기유발’, ‘상호작용’의 순서로 상대적으로 높은 점수를 보였다. 연구결과를 근거로 향후 대학 예비교수자들 교육역량 향상 프로그램 개발 방향에 의미 있는 제안이 가능하다.
핵심어: 대학 예비교수자 교육역량, 예비교수자 교육역량 요구분석, 교육역량 중요도-실행도, 예비교수자 교육역량 향상 프로그램, 대학 교육역량 향상 프로그램
□ 접수일: 2022년 5월 11일, 수정일: 2022년 6월 9일, 게재확정일: 2022년 6월 20일* 서울대학교 기초교육원 연구교수(Professor, Seoul National Univ., Email: hrmin82@snu.ac.kr)
A Study on Teaching Competency Needs Analysis and the Effectiveness of Teaching Competency Improvement Programfor Pre-faculty (Future Faculty) in UniversityHyeree Min
Abstract: This study was conducted to present the necessity of Teaching competency training for preliminary instructors and to understand the effectiveness of training programs. As a result of a survey of participants in the Pre-Faculty program at S University, Pre-Faculty evaluated the level of implementation lower than the level of importance of Teaching competency. As a result of analyzing Borich’s needs, activities during class, especially interaction items, had a high priority. As a result of applying the The Locus for Focus model, four competencies were identified: ‘providing appropriate feedback’, ‘providing opportunities for questions during class’, ‘considering learner level’, and ‘reflection on Teaching.’ The importance and implementation of Teaching competency differed according to the major field and lecture experience. Except for reflection, the humanities and social sciences were higher than the natural and engineering fields, especially in interaction and delivery, and this was statistically significant. It was found that the effectiveness of the Pre-Faculty training program had a positive effect on most Teaching competency factors. Among them, the scores were relatively high in the order of ‘reflection on Teaching’, ‘expression method’, ‘interest, motivation’, and ‘interaction.’ Based on the research results, Meaningful proposals can be made in the direction of the development of the Teaching competency improvement program for prospective university professors in the future.
Key Words: Teaching Competencies of Pre-Faculty (Pre-university Professors), Analysis of Teaching Competencies, Necessity of Pre-university Professors’ Teaching Competencies, Teaching Competency Improvement Program of Pre-Faculty (Pre-university Professors)