우리 사회의 경제적 저성장과 사회적 고령화 등에 맞물려 청년실업문제와 사회복지실현에 대한 관심은 이미 그 수준이 국가?사회적 및 미래적 문제에 직면해 있는 것이 현실이다.
이 문제들 중 높은 대학진학률에 따른 청년실업 특히 대학졸업자의 취업문제에 초점을 맞추어 최근 3년간의 대학정보공시 통계결과에 나타난 대학취업률을 분석하고 정부의 대학구조정과 맞물린 교육역량강화사업, 정부재정지원제한대학 및 학자금대출제한대학 선정, 대학기관평가인증 및 대학구조개혁평가 등과 관련하여 교육성과 중 가장 주목 받고 있는 성과지표인 대학의 취업률에 대한 3년간의 지표를 몇 가지 변수별로 구분한 취업률 비교를 통해 정부와 대학의 취업률 평가에 대한 인식과 차이 그리고 그 질적인 분석을 통해 발전방안 및 시사점에 대해 실제적 접근을 하고자 한다.
본 연구의 주요 결과를 살펴보면, 대학 취업률을 이용하여 비교하고 탐색하는데 목적을 두었으며, 대학 취업률을 통해 개선 방향과 앞으로 지속될 취업문제와 취업현황에 대하여 중요한 부분이 될 것이라 생각하여 연구를 진행하였다. 이에 대학과 전문대학의 취업률 비교결과, 수도권?비수도권 취업률 비교결과, 지역별 취업률 비교 결과, 설립주체별 취업률 비교결과, 대 개열별 취업률 비교결과, 소 개열별 취업률 비교결과, 성별 취업률 비교결과를 정리하였다.
본 연구의 시사점으로는 대학교 취업률 영향을 볼 때 지역효과가 가장 높은 것으로 나타났다. 또한 수도권?비 수도권 간의 취업률 또한 차이가 크게 나타났다. 이는 수도권 비수도권 및 지역효과가 있다고 볼 수 있으며 취업률에 대한 전반적인 영향이 있다고 볼 수 있다. 이에 심층적인 분석을 통해 지역적, 수도권?비 수도권의 특성을 고려하여 취업의 격차를 줄여나갈 수 있도록 연구가 필요 할 것이다. 또한 학과별 취업률에 대한 영향도 높게 나타났다. 이는 전체적인 취업률이 한 곳으로 쏠리는 현상이 발생되고 있는 것으로 볼 수 있으며, 정년까지 보장되는 전문직 학과에 치우치고 있다고 볼 수 있다. 이에 전문대학과 4년제 대학교에서 각 분야별 취업률에 대한 연구가 필요하다고 할 수 있다.
We currently encounter youth unemployment problem and have great interest in realizing welfare society, caused by Korea's low economic growth and aging society. This way, we face the reality of which the severity is linked not only with present national and social problems but also with overall future problems of our society. Among all theses current problems, this study focused on youth unemployment problems, in particular, unemployment problems of university graduates and I analyzed the employment rate of university graduates shown in the statistical result based on university information disclosure for the last three years. Also, this study compared the employment rate of university graduates which is the most remarkable performance indicator among other education performances, by classifying three years' indicator by several variables, in terms of education reinforcement project, selection of universities under government finance restriction and universities with student loan restriction, accreditation of university institutions and assessment of university structure reformation. This study intended to make a practical approach to development plan and implications through inquiring into the awareness of employment rate held by government and universities, as well as the differences of the awareness between the two institutions and its qualitative analysis. This study aimed to compare and inquire into the employment rate of university graduates. Furthermore, this study proceeded upon a premise that the research on employment rate of university graduates would contribute to finding out improvement direction and giving an important clue to employment problems and situations which would also continue in the future. Accordingly, based on the research, I have compiled the comparative results of employment rate classified into various criteria, for instance, in terms of four-year-course universities vs technical colleges, metropolitan areas vs non-metropolitan areas, by regions, by subjects of foundation (founders), large-scale enterprises vs small and medium enterprises, finally, by gender. This study implies that the strongest influence of employment rate of graduates consists in the effect of regions. Moreover, there was a significant difference of employment rate between metropolitan areas and non-metropolitan areas. It is estimated that employment rate is influenced by the metropolitan and non-metropolitan factors and the effect of regions. These factor generally influence the employment rate. Hereupon, it will be required to seek plans to reduce the gap of employment rate by considering the regional characteristics as well as those of metropolitan and non-metropolitan areas, based on in-depth analysis. In addition, the employment rate was also highly influenced by students' major. This brings about concentration of employment by some specific majors, leaning on some majors for specialized future jobs which assures retirement age. Therefore, it is necessary for technical colleges and four-year-course universities to make research on employment rate according to each major.