메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김혜영 (중앙대학교) 이성숙 (중앙대학교)
저널정보
한국멀티미디어언어교육학회 멀티미디어 언어교육 멀티미디어 언어교육 제26권 제1호
발행연도
2023.2
수록면
31 - 58 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
AI-based programs, especially voice chatbots, have recently been involved in second language research, but chatbots for effective L2 learning do not seem to exist yet. The essence of chatbots is human-like communication, exchanging meaning to perform living tasks, but unfortunately, current Korean applications are designed far from that essence. This study aims to verify the design effect of task-based chatbots compared to script role-playing chatbots commonly found in AI speaking programs. Six third-grade students participated in four different chatbot-based speaking sessions. Chatbots were designed in two forms: 'role-play chatbots' and 'assignment chatbots.' Chat logs, pre-and post-test, and questionnaire data were analyzed quantitatively and qualitatively. Participants actively engaged in conversation and acquired about 50% of the target words during both trials. However, a much greater variety of semantic negotiation was observed in the 'task chatbot,' and more participants successfully completed the task chatbot conversation than in the role play. They also memorized more words in the delay test and showed more interest and preference for 'task chatbots'. Chatbot design is essential, and task-based design should be applied to future speaking programs.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0