이 연구에서는 어린이 자립형 식생활 지도서인 ‘스스로 뚝딱’을 활용한 조리교육이 초등학생들의 조리역량에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. ‘스스로 뚝딱’은 2021년 농림축산식품부와 식생활교육지원센터가 개발한 조리실습 중심 식생활교육 지도서로써, 2022년 4월부터 10월까지 전국 7개 지역(강원, 광주, 서울, 울산, 충남, 충북, 경남)의 총 61개 기관(초등학교, 지역아동센터, 다문화센터, 청소년수련시설), 129개 학급의 초등 3~6학년생 총 2,437명을 대상으로 식생활교육전문강사가 이 지도서를 활용한조리교육을 수행하였다. 그 효과는 교육 전후 참여 초등학생 대상 식생활 태도, 조리준비 역량, 조리역량 등에 대한 설문조사를 실시하여 분석하였다. 조리교육은 식생활교육강사가 ‘스스로 뚝딱’ 교재 및영상자료를 활용하여 동일 학생을 대상으로 총 5회 이상 시행하였고 1회 교육은 평균 80~90분이 소요되었다. 교육 전후 3~6학년 학생 대상 설문문항은 식품의 생산·순환에 대한 이해와 식생활 태도변화, 안전하고 위생적인 조리준비 및 처리 역량 변화, 조리역량 변화, 조리교육에 대한 초등학생들의만족도와 함께 조리교육에 대한 초등학생들의 소감을 포함하였다. 설문에 응답한 총 2,257명의 초등학생 중 교육 전후 유효한 설문지를 제출한 최종 2,183건을 통계분석에 활용하였다. 조리교육 후 초등학생들은 식품의 생산·순환에 대한 이해와 식생활 태도, 안전하고 위생적인 조리준비 및 처리 역량, 음식 조리역량에서 모두 유의미한 향상을 보였다(p<0.001). 밥 짓기부터 끓이기까지 6개 조리영역에 대해평균 83.9%가 음식별 조리교육에 만족한다고 응답하였고, 만들어 본 음식 중 애호박전과 떡볶이가 높은 선호도를 보였다. 조리교육 수행 후 총 90.3%의 초등학생이 프로그램에 만족하며, 조리능력 향상에도움이 되었으며, 주변에 추천뿐 아니라 향후 참여 의향을 밝혔다. 위 결과로부터 ‘스스로 뚝딱’ 교재를활용한 초등학생 대상 조리교육의 높은 교육효과를 확인할 수 있었으며 초등학생들의 조리역량 신장및 식생활 자립을 위해 전국적인 확대 교육이 실시될 필요가 있을 것이다
This study intended to evaluate the effects of cooking education for elementary school students by using ‘Self Cooking’ textbook developed by the Ministry of Agriculture, Food and Rural Affairs and the Food Education Support Center in 2021. For this purpose, cooking education was conducted by professional food education lecturers from the April to October 2022 in seven areas (Kangwon, Kwangju, Seoul, Ulsan, Chungnam, Chungbuk, Kyungnam) of Korea. Total 2,437 elementary school students in 3rd~6th grades of 129 classes in 61 institutions (elementary schools, local children’s centers, multicultural centers, training centers for adolescents) participated in the program. Cooking education program consisted of at least 5 times of lessons, and one lesson was average 80~90 min. Before and after the program, the surveys on the understanding and attitude on food production and circulation, safe and hygienic food preparation competency, food cooking competency, satisfaction and opinions on the program were conducted. Among the 2,257 respondents collected, 2,183 useful questionnaires were used for statistical analyses. After the cooking education, the elementary school students’ understanding and attitude on food production and circulation, safe and hygienic food preparation competency and food cooking competency improved significantly (p<0.001). Average 83.9% students expressed their satisfaction in the six areas of cooking from rice cooking to boiling, and menus of high preference were green pumpkin Jeon and Ttukbokki. Total 90.3% of students expressed their satisfaction for the cooking program, answered it helpful for the improvement of their cooking competency, and expressed their will to recommend to others and participate it again. Above results proved the high educational effects of the cooking education program using ‘Self Cooking’ guidebook; therefore, it would be necessary to expand the program nationwide for the improvement of elementary school students’ cookimg competency.