(연구배경 및 목적) 본 연구는 1974년부터 현재까지 대한민국 지방문화중흥 5개년 계획에서부터 문화예술센터의 프로그램 변화를 조사하여, 지역민의 생활편의를 위한 복합적인 문화복합 공간으로 발전한 것을 확인하고자 한다. 초기에는 공연 중심의 프로그램이었지만, 현재는 전시, 교육, 정보 등 다양한 프로그램이 복합화되어 제공되고 있으며, 최근에는 체육 프로그램도 추가되고 있다. 연구는 이러한 복합화 추이와 현황을 파악하여 제공하고자 한다. (연구방법) 본 연구는 문화예술센터의 복합화 프로그램에 대한 이론적 고찰과 검증을 위해 첫 번째로 선행연구 검토를 수행하고, 두 번째로 문화예술센터의 시대변화에 따른 프로그램 복합화 분석을 위해 1970년부터 2023년까지 공공·민간에 대한 구분 없이 문화예술센터로 운영되는 사례를 대상으로 데이터 수집을 하였다. 연구 방법은 먼저 프로그램 복합화 개념을 정립하고, 선행연구 결과를 바탕으로 가설을 검토하였으며, 이후 프로그램 유·무의 값을 시계열에 따라 교차분석하였다. 데이터 가공은 Excel 프로그램을 이용하였고, 교차분석은 SPSS 프로그램을 통해 수행하였다. (결과) 문화예술센터에서의 복합화 프로그램 특성과 시대변화에 따른 프로그램값 간의 상관관계를 조사하였다. 교육복합과 정보복합 프로그램은 시대변화와 복합화 프로그램 간의 상관관계를 보이지 않았으며, 전시복합, 체육복합, 행사 및 집회복합 프로그램은 이러한 상관관계를 보였다. 초기 문화예술센터는 공연 중심의 프로그램에서 전시복합, 체육복합, 행사 및 집회복합 프로그램으로 시대변화와 함께 복합화 프로그램으로 발전하였다. 교육복합과 정보복합 프로그램은 발생 빈도로 복합화로 볼 수 있지만, 분석 결과에 따라 상관관계를 찾을 수 없으므로 복합화 프로그램으로 보기 어렵다. (결론) 문화예술센터는 다양한 기능을 가진 공간으로, 예전에는 공연장, 회의실, 전시실 등의 기능에 따라 구성되었지만, 최근에는 프로그램 중심의 다양화와 세분화에 따른 연구가 진행되고 있다. 국내 문화예술센터의 5가지 기능별로 프로그램을 분석한 결과, 전시, 체육, 행사 및 집회가 복합화에 영향을 받은 프로그램으로 나타났다. 교육과 정보 프로그램은 시대변화의 영향을 받지 않았지만, 교육 프로그램은 전체 프로그램 중 가장 많은 비중을 차지하여, 다양성 측면에서 유의미하다고 볼 수 있다. 전체 프로그램 중 가장 빈도가 높은 프로그램은 전시, 교육, 행사이며, 체육복합은 낮은 비중을 나타냈다. 정보복합 프로그램은 국내 문화예술센터 프로그램 중 가장 낮은 빈도와 비중을 보이며, 도서관, 독서실, 북카페, 자료실, 정보실이 해당된다. 이러한 프로그램들은 시대변화의 영향을 받지 않았지만, 미래에는 복합화 프로그램으로 시대변화에 영향을 받을 것으로 예측된다. 2000년대는 가장 높은 비중의 복합화를 보인 시대였으며, 교육, 전시, 행사 및 집회가 2000년대에 가장 많이 발생한 프로그램으로 나타났다.
(Background and Purpose) This study investigated the program changes in the Culture and Arts Center from the five-year plan for local culture and entertainment in Korea since 1974 to confirm its development into a complex cultural space that serves local residents. Initially, the center had a performance-oriented program, but now it provides various programs such as exhibitions, education, and information in a complex manner, with sports programs recently added. This study aimed to identify and analyze these complex trends and their current status. (Method) A theoretical review of the prior research was conducted to examine and verify the program complexation of the Culture and Arts Center. Subsequently, data were collected from 1970 to 2023 to analyze how the complexity of the program evolved over time. The research methodology involved establishing the concept of program complexation, reviewing the hypotheses based on previous studies, and conducting a cross-analysis of the program's presence and absence values over a time series. Data processing was conducted using Microsoft Excel, and cross-analysis was performed using SPSS. (Results) This study examined the relationship between program characteristics and values at the Culture and Arts Centers over time. The results showed that exhibitions, sports, and events/assembly programs exhibited a correlation between program complexity and changes over time, whereas education and information programs did not. The center shifted from a performance focus to a broader range of programs. Educational and information programs were not considered complex because of a lack of correlation. (Conclusions) Cultural arts centers provide various spaces with different functions, and research on spatial design has shifted to program-centered diversification and segmentation. Exhibitions, sports, events, and rallies have been affected by this diversification, but educational and information programs remain unchanged. Nonetheless, education has the highest proportion of all programs, making it significant in terms of diversity. The 2000s saw the highest proportion of diversification, with education, exhibitions, events, and rallies occurring the most frequently. Exhibitions, education, and events had the highest frequency, whereas sports complexes had the lowest. Information complex programs had the lowest frequency and proportion, including libraries, reading rooms, book cafés, data rooms, and information rooms. Although these programs were not affected by the changing times, they are expected to be affected by future diversification programs. Early cultural arts centers focused on performance-centered programmes; however, various programmes have emerged from this focus, reflecting the changing needs and interests of cultural arts center audiences. Diversification has led to greater program variety, which enhances a center's cultural and artistic impacts.