그림책을 활용한 유아 인성교육 프로그램 효과에 대한 메타분석김 현 정**ㆍ최 경 남***
연구 목적: 그림책을 활용한 유아 인성교육 프로그램 관련 연구를 총체적으로 분석하고, 메타분석을 이용하여 전체효과와 조절변인의 관계와 효과크기를 분석하고자 하였다.
연구 방법: 2011년부터 2021년 2월까지 발표한 학위논문, 학술지 논문 총 23편을 대상으로 메타분석을 실시하였다.
연구 내용: R프로그램을 이용한 그림책을 활용한 인성교육 프로그램 전체 효과크기, 관련변인에 따른 효과크기를 분석하였다.
결론 및 제언: 첫째, 그림책을 활용한 유아 인성교육 프로그램이 유아의 전체 효과크기는 높은 수준으로 나타났다. 둘째, 그림책을 활용한 유아 인성교육 프로그램에서 나타난 범주형 조절변인에 의한 효과 차이를 분석하면 종속변인 효과, 기관유형, 대상연령, 출판유형에 따라 효과크기에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 실험시간, 실험횟수에 따라 효과크기에 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 이러한 그림책을 활용한 유아 인성교육 프로그램은 전반적으로 긍정적인 효과가 있으며, 종속변인, 조절변인들이 이질적으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 그림책을 활용한 유아 인성교육 프로그램 현장에서 연령별 효과크기와 효과 범주를 고려하여 실시하고, 그림책을 활용한 유아 인성교육 프로그램 설계 시 기초자료로 활용하여 더욱 효과적인 실험연구 설계적용에 관한 실천방안을 제시하였다.
핵심어: 그림책, 유아, 인성교육, 프로그램, 메타분석
□ 접수일: 2023년 6월 10일, 수정일: 2023년 6월 20일, 게재확정일: 2023년 6월 28일* 이 논문은 2022학년도 남부대학교 학술연구비의 지원을 받아 연구되었음.
** 주저자, 남부대학교 유아교육과 부교수(First Author, Professor, NamBu Univ., Email: jhmom@nambu.ac.kr)*** 교신저자, 남부대학교 유아교육과 부교수(Corresponding Author, Professor, NamBu Univ., Email: cosmos0383@nambu.ac.kr)
Meta-analysis of the Effects of Early Childhood PersonalityEducation Programs Using Picture BooksHyunjeong Kim & Kyungnam Choi
Abstract: This study attempted to comprehensively analyze studies related to early childhood personality education programs using picture books, and identify the relationship between the overall effect and the moderating variable and the effect size using meta-analysis. A meta-analysis was conducted on a total of 23 papers and journal articles published from 2011 to February 2021. The overall effect size of the character education program using picture books using the R program and the effect size according to related variables were analyzed. First, the overall effect size of early childhood personality education programs using picture books was found to be high. Second, if we analyze the difference in effects by categorical moderating variables in the early childhood personality education program using picture books, there was a statistically significant difference in the effect size according to the dependent variable effect, institution type, subject age, and publication type. However, there was no statistically significant difference in the effect size according to the experiment time and number of experiments. This study, the program was conducted in consideration of the effect size and effect category by age in the field of early childhood personality education programs using picture books, and through the results of this study, a practical plan for more effective experimental research design application was suggested by using picture books as basic data when designing early childhood personality education programs.
Key Words: Picture Books, Early Childhood, Personality Education, Programs, Meta-analysis