연구 목적: 본 연구는 국내 시각장애 성인의 점자 읽기이해 능력을 조사하였다. 연령, 성별, 점자 사용 기간, 학력, 실명 시기, 직업 유무의 배경 변인을 기준으로 읽기이해 능력(정보 이해, 추론 및 평가, 통합 점수)의 차이가 있는지 살펴보았다. 연구 방법: 연구 대상은 국내의 20~69세 시각장애 성인 중 점자를 사용하는 268 명이었다. 검사 도구는 2023년 국립국어원에서 개발한 점자 능력 검사의 검사인 점자 읽기이해 검사를 사용하였다. 검사는 5개의 지문, 20개의 문항이며 사실적 정보 이해 12문항, 추론 및 평가 문항 8문항으로 구성되었다. 시각장애 성인의 점자 읽기이해의 수행력(정보 이해, 추론 및 평가, 총점)을 비교하고, 배경 변인에 따른 수행 양상을 분석하였다. 연구 결과: 총점 점수를 기준으로 볼 때, 20대, 30대, 40대, 50대는 60대에 비하여 높은 수행력을 보였고 점자 사용 기간 10년 미만인 집단은 10~19년, 20~29년, 30년 이상인 집단보다 낮은 수행력을 보였다. 또한 대학 재학 이상의 시각장애인이 고졸 이하의 시각장애인보다 유의하게 높은 수행력을 보였으며 선천적인 시각장애인이 후천적인 시각장애인에 비하여 유의하게 높은 수행을 나타냈다. 결론: 본 연구를 통하여 국내 20~69세 점자를 사용하는 시각장애인의 점자 읽기이해 능력에 대한 기초 정보를 확인할 수 있었으며, 이를 토대로 국내 시각장애인 점자 교육의 정책 수립을 위한 제안 사항을 논의하였다.
Purpose: This study investigated the ability of adults with visual impairments in Korea to understand braille reading. By examining differences in reading Comprehension ability(factual information, reasoning and evaluation, total score) were seen based on age, sex, years of Braille use, education level, years of blindness, and occupational background variables. Method: The participants of the study were 268 Korean adults with visual impairments aged 20 to 69 in Korea who used Braille. The test tool used was the Braille Reading Comprehension Test, a subtest of the Braille proficiency test developed by the National Institute of the Korean Language in 2023. The test consisted of 5 passages and 20 questions(12 questions on understanding factual information, and 8 questions on reasoning and evaluation). The performance (factual information, reasoning and evaluation, total score) of visually impaired adults in Braille reading comprehension was compared, and performance patterns according to background variables were analyzed. Result: As a results, those in their 20s, 30s, 40s, and 50s showed higher performance than those in their 60s, and the group that had used Braille for less than 10 years performed better than the group that used Braille for 10-19 years, 20-29 years, and 30 years or more. showed low performance. In addition, visually impaired people with a major disability or higher showed significantly higher performance than those with a high school diploma or lower, and those with congenital visual impairment showed significantly higher performance than those with acquired visual impairment. Conclusion: Through this study, we were able to confirm basic information on the Braille reading comprehension ability of people with visual impairments aged 20 to 69 years old in Korea, and based on this, we discussed suggestions for establishing policies for Braille education for the visually impaired in Korea.