본고는 三淵 金昌翕의 금강산 시의 시기별 창작 양상 및 유람 체험의 형상화 방식을 살펴봄으로써 ‘遊覽詩’ 또는 ‘山水詩’로서 이 작품들이 지닌 핵심적 특징을 파악하는 것을 목적으로 한다.
삼연의 금강산 시에 대한 분석은 삼연 산수시의 전반적인 특징, 나아가 조선 후기 산수시 창작의 흐름을 파악하는 데 중요한 발판이 될 수 있다. 이러한 목표를 달성하기 위해서는 ‘산수시’의 개념과 범주에 대한 기본적인 규정이 선행해야 한다. 즉, 산수시란 謝靈運을 원류로 하는 산수 묘사의 시로서 유람이나 行旅의 상황에서 창작된 작품들을 가리키며, 삼연의 시들 가운데서도 이러한 성격의 작품들만을 산수시 논의의 대상으로 삼아야 할 것이다. 이상의 전제에 입각하여 본문에서는 삼연 금강산 시의 시기별 창작 양상을 살펴보고, 이어서 유람 체험의 형상화에 있어 산수시의 기본적인 구성 요소인 記遊, 敍景, 抒情이 어떻게 활용되고 있는지를 검토하였다.
삼연의 금강산 시는 1685년의 제3차 유람의 시와, 1710년 제4차 및 1711년 제5차 유람의 시의 두 부분으로 대별된다. 제3차 유람의 시 16題 24首는 모두 古詩로 창작되었으며, 대부분 20구 이상의 장편이다. 장편고시 양식을 통해 경물 묘사의 폭을 확대하고 세찬 기세를 바탕으로 유람의 興趣를 충실히 그려내고자 한 것이다. 한편 제4차와 제5차 유람의 시는 모두 律詩 형식으로 창작되어 보다 정제된 미감을 띠고 있다. 청년기와 노년기 전체에 걸쳐 삼연 금강산 시의 주된 창작 의도는 대상의 逼眞한 모습을 재현함과 동시에 이에 수반되는 화자의 興感을 여실히 표현하려는 것이었다. 다만 제4차와 제5차 유람의 시 가운데는 노년의 비애를 읊은 작품과 같이 화자의 주관적 심회 표출이 중심이 된 시들이 간혹 있다.
다음으로 금강산 유람 체험의 형상화 방식을 두 측면으로 나누어 살펴보았다. 첫 번째 특징은 記遊의 적극적 활용을 통해 역동성과 흥취를 강화하고 있다는 점이다. 또, 전체 시기에 걸쳐 ‘나[我/吾]’의 체험과 흥취를 강조하는 모습도 나타난다. 이 점은 삼연의 시를 ‘그림 같은 시’가 아니라 ‘그림 속으로 들어가서 즐기는’ 시로, 즉 독자들이 금강산 탐승의 즐거움을 ‘체험’하게 하는 시로 만들어 주고 있다. 두 번째 특징은 대상의 핍진한 재현과 관련하여 敍景과 抒情의 표현 양상에 관한 것이다. 삼연의 금강산 시는 대상과 정서적으로 밀착된 상태에서 그것이 주는 흥취, 또는 대상의 情趣를 묘사하는 데 주력한다. 화자는 대상을 ‘관찰’하고 있다기보다 ‘玩賞’하고 있으며, 따라서 서경구에 자연스럽게 흥취와 정서가 담기게 된다. 경물 묘사의 방법에 있어서도 대상의 세밀한 재현보다는 그 분위기와 정취에 집중한 묘사를 선호한다. 또한 경물 묘사의 과정에서, 또는 그 결과로서 표현된 화자의 정감은 대상의 정취에 대한 정서적 반응으로서 묘사 대상의 특징을 생생히 부각해 주는 역할을 한다.
요컨대 삼연 금강산 시는 산수 경물의 묘사와 함께 유람의 흥취를 실감 나게 전달하는 데 주력한 작품들이다. 삼연의 시에서 대상의 핍진한 재현은 대상의 형태뿐 아니라 그 대상이 촉발하는 흥취와 정감의 표현까지를 포함하는 것이다. 삼연의 금강산 시는 삼연 산수시의 주요한 부분으로서 이에 대한 연구는 삼연 산수시의 기본적인 성격을 파악하게 해줄 수 있다. 삼연의 작품 가운데 ‘산수시’의 조건에 부합하는 작품들과의 비교 검토를 통해 삼연 산수시 전반에 관해서 더욱 타당한 시각을 마련할 필요가 있다. 이는 궁극적으로 조선후기 산수시와 산수문학의 향방을 논하는 것으로 나아갈 것이다.
This study aims to identify the core nature of Mt. Kŭmgang poems by Sam-yŏn Kim Ch'anghŭp as ‘travel poetry’ or ‘landscape poetry’ by examining their writing aspect over time and the ways in which they represent travel experience.
Analyzing Sam-yŏn's Mt. Kŭmgang poems is an important step toward understanding the overall character of Sam-yŏn's landscape poetry and, by extension, the flow of landscape poetry creation in the late Chosŏn Dynasty. To achieve these goals, certain basic concepts and categories of ‘landscape poetry’ must be defined. In other words, landscape poetry is a poem that describes landscapes since the origin of Xie Lingyun. It refers to works created in the context of traveling, and only works of this nature should be the subject of the discussion of landscape poetry among the poems of Sam-yŏn. Based on the above premise, this study examines Sam-yŏn's Mt. Kŭmgang poems over time. Subsequently, it examines how the basic components of landscape poetry – ‘record of travel,’ ‘description of the landscape,’ and ‘expression of emotion’ –are utilized in the representation of the travel experience.
Sam-yŏn's Mt. Kŭmgang poems are divided into two parts: poems from his third trip in 1685 and poems from his fourth and fifth trips in 1710 and 1711. The 24 poems of the 16 titles of the third travel were all composed in the form of old poetry, and most were longer than 20 lines. Through this long-form old poetry, the author aims to expand the scope of describing landscape and sufficiently depict the pleasures of traveling with a strong spirit. Meanwhile, the poems of the fourth and fifth travels were all written in Lushi format and had a more refined aesthetic. Throughout his work in his early thirties and late fifties, Sam-yŏn's primary creative intention in his Mt. Kŭmgang poetry was to represent the authenticity of the object and the poetic self's accompanying pleasure in it. However, some poems from the fourth and fifth travels are centered on the poetic self's expression of deep regret, such as works that recount the woes of old age.
Next, I examined how the Mt. Kŭmgang travel experience is shaped in Sam-yŏn's poems in two aspects. The first is the active utilization of records of travel to enhance dynamics and pleasure. There is also an emphasis on the experience and pleasure of the “I” throughout the entire period. This makes Sam-yŏn's poems not ‘picturesque’ but poems that ‘enter into the picture,’ poems that allow readers to ‘experience’ the pleasure of traveling Mt. Kŭmgang. The second characteristic concerns describing landscape and expressing emotions in relation to vivid representations of objects. Sam-yŏn's Mt. Kŭmgang poetry focuses on describing the mood of an object while being emotionally attached to it. The poetic self is “enjoying” the object rather than “observing” it, which naturally imbues the description of scenery with pleasure and emotion. Regarding depicting scenic objects, Sam-yŏn prefers to focus on the atmosphere and mood of the scenery rather than on the details of the object. In addition, the poetic self's emotions, expressed in the course of or as a result of describing the landscape, are emotional responses to the scenery that serve to bring out the characteristics of the object being described more vividly.
In short, Sam-yŏn's Mt. Kŭmgang poems focus on conveying the pleasures of travel through the depiction of mountain scenery. In Sam-yŏn's poetry, the realistic representation of the object includes the form of the object and the expression of pleasure and emotion that the object evokes. Sam-yŏn's Mt. Kŭmgang poem is a main part of Sam-yŏn's landscape poetry, and a study of it can highlight the fundamental characteristics of Sam-yŏn's landscape poetry. It is necessary to prepare a more valid view of Sam-yŏn's landscape poetry as a whole through a comparative review of Sam-yŏn's works that meet the conditions of ‘landscape poetry.’ This will ultimately lead to a discussion of the direction of late Chosŏn landscape poetry and landscape literature.