리뷰알바 사기는 손쉽게 돈을 벌 수 있는 부업이 있다며 사회관계망서비스(SNS)나 휴대폰 문자메시지 등으로 불특정 다수에게 구인광고를 발송하여 피해자가 스스로 지원하게 한 후, 상품 리뷰(사용후기)를 작성하기만 하면 수수료를 지급해 준다고 속이고 상품가액을 선결제하도록 유도하여 금전적 이익을 취득하는 수법을 의미한다. 리뷰알바 사기는 주부, 사회초년생 등 경제적으로 취약한 입장의 피해자들이 쉽게 당할 수 있고, 범행 초반에는 미끼 조로 소액의 수수료를 지급하여 신뢰를 얻은 후 점차 거액의 금전을 착취하는 방식으로 전개되어 그 피해가 심각하다. 그럼에도 국내 리뷰알바 사기를 집중적으로 분석하는 연구는 현재까지 찾아보기 어렵기에 본 연구에서 실제 리뷰알바 사기 사례의 스크립트를 분석하였다. 분석 결과 리뷰알바 사기는 〈접근 및 준비 → 미끼 제공 → 수취 → 범행 종료〉 단계의 순서로 진행되었으며 각 단계마다 피해자를 속이기 위하여 다양한 심리적 기제가 동원되었다. 범인은 주로 ‘헌신과 일관성’, ‘호혜성’, ‘자극 추구’의 심리적 기제를 활용하여 피해자가 범인의 요구에 지속적으로 응하며 금전을 지불하도록 유도하였고, 그 외에도 ‘규범의 활성화’, ‘본능에의 영향’, ‘권위’ 등 다양한 심리적 기제를 범행의 전 과정에서 반복적으로 활용하였다. 특히 미끼 제공 단계에서 가장 많은 심리적 기제가 동원되는 것으로 나타나, 범인이 피해자의 신뢰를 확보하고 본격적인 금전 수취를 이어나가는 데에 가장 결정적인 역할을 하는 단계임을 알 수 있었다. 정책적 시사점으로는 우선 리뷰알바 사기에서 결정적인 역할을 하는 미끼 제공 전략이 앞으로 다른 신종 사기 수법에서도 얼마든지 적용될 수 있으므로 다양한 예시 사례를 가정하여 국민들을 대상으로 적극적인 홍보와 교육을 실시할 필요가 있다. 다음으로, 리뷰알바 사기를 현행 「전기통신금융사기피해 방지 및 피해금 환급에 관한 특별법」상 전기통신금융사기의 개념으로 포섭하여 지급정지 조치 대상에 포함시킬 필요가 있다.
“Review task scam” refers to a scheme where perpetrators send job advertisements to random people through social networking services (SNS) or text messages, claiming to offer an easy side job. Victims are lured into applying for the job themselves, under the false promise of receiving a commission in exchange for writing product reviews. However, the perpetrators deceive victims into prepaying for the product, ultimately demanding a bigger amount of money and vanishing. This type of scam usually targets economically vulnerable groups, such as housewives and young individuals starting their careers. Initially, the perpetrators gain trust by providing small commissions, but they gradually exploit the victims for larger sums of money, leading to significant harm. Despite its growing severity, “review task scam” has not been extensively analyzed in academic research. Therefore, this study examines the scripts of an actual case of review task scam. The analysis revealed that review task scam progresses through the following stages: approach and preparation, bait provision, payment collection, and termination of the scheme. Various psychological mechanisms were utilized at each stage to deceive the victim. The perpetrator mainly employed “commitment and consistency”, “reciprocation”, and “sensation seeking”. Other psychological strategies, such as “norm activation”, “visceral influence”, and “authority” were also employed continuously throughout the scheme. From a policy perspective, the bait provision strategy, which plays a pivotal role in review task scam, could potentially be applied to new types of scams in the future. Therefore, it is necessary to conduct active public awareness campaigns and education initiatives, presenting various possible examples. Furthermore, it is recommended to incorporate review task scam into the existing legal framework under the “Special Act On The Prevention of Loss Caused by Telecommunications- Based Financial Fraud and Refund for Loss”, enabling suspension of payment from an account used for review task scam.