항공사 객실승무원이 지각한 피그말리온 리더십이 직무열의와 고객지향성에 미치는 영향 - 성장욕구의 조절효과를 중심으로 -
본 연구의 목적은 항공사 객실승무원이 지각한 피그말리온 리더십이 직무열의와 고객지향성에 미치는 영향을 알아보고, 성장욕구의 조절효과를 검증하는 것이다. 이를 통해서 항공사 객실승무원이 지각한 피그말리온 리더십이 직무열의와 고객지향성에 어떠한 영향을 미치고 성장욕구의 미치는 영향에 따라 어떠한 효과가 있는지를 밝혀 항공사 객실 승무원의 인적자원 관리부분에서 유용하게 활용할 수 있는 시사점을 도출하고자 하였다. 본 연구에서는 선행 연구의 이론적 고찰을 통해 네 개의 구성개념(피그말리온 리더십, 직무열의, 고객지향성, 성장욕구)를 선정하고, K항공사와 A항공사의 팀장을 제외한 2년 이상 근무한 객실승무원 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문은 2017년 2월 1일부터 2월 28일 까지 한 달 동안 실시하였다. K항공사는 250부, A항공사는 150부 총 400부를 배포하였고, 회수된 설문지 387부를 실증분석에 활용하였다. 본 연구에서 설문지 응답자의 일반통계학적 특성을 검증하기 위해 빈도분석을, 각 측정항목의 신뢰도 및 타당성을 검증하기 위해 요인분석과 신뢰도분석을 실시하였다. 그 결과 측정항목은 타당성과 신뢰성이 모두 충분한 것으로 나타났고, 항공사 객실 승무원이 지각한 피그말리온 리더십과 직무열의, 직무열의와 고객지향성과의 영향관계를 검증하기 위하여 단순회귀분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 또한 성장욕구의 조절효과를 검증하기 위하여 조절회귀분석을 실시하였으며, 추가분석으로 항공사 객실승무원이 지각한 피그말리온 리더십과 고객지향성 간의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증하기 위하여 매개분석, Sobel test를 실시하였다. 따라서 본 연구의 가설검증 결과에 대한 요약은 다음과 같다. 첫째, 항공사 객실 승무원이 지각한 피그말리온 리더십이 직무열의에 미치는 영향관계에서 피그말리온 리더십의 하위요인인 자신감고취 및 배려, 사적교류, 업무위임 모두가 직무열의에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자신감고취 및 배려 , 업무위임, 사적교류의 순으로 직무열의에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 직무열의가 고객지향성에 미치는 영향은 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 항공사 객실승무원이 지각한 피그말리온 리더십이 직무열의에 미치는 영향관계에서 성장욕구의 조절효과를 분석한 결과 성장욕구는 통계적으로 유의한 조절 효과가 없는 것으로 분석되었다. 넷째, 직무열의가 고객지향성에 미치는 영향에서 성장욕구의 조절효과를 분석한 결과 성장욕구는 통계적으로 유의한 조절 효과가 없는 것으로 분석되었다. 다섯째, 추가분석으로 항공사 객실승무원의 피그말리온 리더십과 고객지향성간의 영향관계에서 직무열의의 매개효과를 분석한 결과 피그말리온 리더십의 하위요인(자신감고취 및 배려, 사적교류, 업무위임) 중 자신감고취 및 배려와 업무위임만이 매개 효과가 있는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 통해서 항공사 객실승무원의 효율적인 인적자원관리가 이루어져 피그말리온 리더십이 객실승무원의 태도와 행동에 긍정적인 영향을 미치게 되어 직무열의와 고객지향성이 높아진다면, 효율적인 인적자원관리와 조직의 활성화를 통해 최종적으로 항공사의 이윤창출이 증가하게 될 것으로 판단된다.
주제어: 항공사 객실승무원, 피그말리온 리더십, 직무열의, 고객지향성, 성장욕구
Abstract
The Effects of Pygmalion Leadership of Flight Attendant on Job Engagement and Customer Orientation : Focused on the Moderating Effect of Growth Needs
Lee Sunyoung Dept. of Tourism Management The Graduate School of Tourism Sejong University
The purpose of this study is to investigate the effects of Pygmalion leadership, perceived by flight attendant, on job engagement and customer orientation, and to verify the moderating effect of growth needs. By this study results, it is intended to show how Pygmalion leadership, perceived by flight attendant, influences on job engagement and customer orientation, and to verify its effects as per the affects on the growth needs, then to propose the implications those can be useful to apply on the human resources management of flight attendant.
For this study, four composition concepts(Pygmalion leadership, job enthusiasm, customer orientation, and growth needs) have been selected through a theoretical study, then a questionnaire survey was made targeting 400 flight attendants, with two years or more job experience, of both K airline and A airline, but excluding team manager class. The survey was conducted for a month period from February 1 to February 28, 2017. Total 400 sheet, for K airline 250 sheet and for A airline 150 sheet, were distributed and 387 sheet were collected and used for the empirical analysis. To comprehend the general characteristics of these respondents, frequency analysis was conducted, and factor analysis and reliability analysis were conducted to verify the reliability and validity of each item before verifying the hypothesis of the study model. As a result, all the items were found to have sufficient validity and reliability, and simple and multiple regression analyzes were conducted to verify the influential relationship between Pygmalion leadership, perceived by flight attendant, and job engagement and between job engagement and customer orientation. In addition, controlled regression analysis was conducted to verify the moderating effect of growth needs, and additionally mediation analysis and Sobel test were conducted to verify the mediation effect of job engagement on the influential relationship between Pygmalion leadership and customer orientation perceived by flight attendant.
So, the followings are the summary of verified results of hypothesis.
First, from the influential relationship of Pygmalion leadership perceived by flight attendant on job engagement, it was proved that all subordinate factors of Pygmalion leadership, self-confidence enhancement and solicitude, personal acquaintance and job delegation, gave significant and positive (+) influence on confidence of job engagement, and its order was self-confidence enhancement and solicitude, job delegation, and personal acquaintance according to the verification result. Second, it was proved that job engagement gave significant and positive(+) influence on customer orientation. Third, it was proved that the growth needs did not play significant moderating role to the influential relationship of Pygmalion leadership, perceived by flight attendant, on job engagement according to the analysis result of moderating effect of growth needs. Fourth, it was also proved that growth needs did not play a significant moderating role to the influential relationship of job engagement on customer orientation according to the analysing result of growth needs. Fifth, as of the additional analysing result of the mediating effect of job engagement on the influential relationship between Pygmalion leadership and customer orientation of flight attendant, it was found that among subordinate factors of Pygmalion leadership(self-confidence enhancement and solicitude, personal acquaintance and job delegation), it was proved that only self-confidence enhancement and solicitude and job delegation had mediating effect.
By these study results, it is understood that finally the profit generation of airline can be increased by the effective human resource management and vitalization of organization, subject that enhancement of job engagement and customer orientation, achieved by the positive influence of Pygmalion leadership on the attitude and behaviour of flight attendant.
제 1 장 서론 1제 1 절 연구의 배경 1제 2 절 문제제기 및 연구의 목적 5제 3 절 연구의 방법 및 구성 71. 연구의 방법 72. 연구의 구성 7제 2 장 이론적 배경 9제 1 절 피그말리온 리더십 91. 리더십의 개념과 유형 92. 피그말리온 리더십의 개념 및 효과 113. 피그말리온 리더십의 구성요소 134. 피그말리온 리더십의 선행연구 15제 2 절 직무열의 201. 직무열의 개념 202. 직무열의 선행연구 22제 3 절 고객지향성 251. 고객지향성 개념 252. 고객지향성 선행연구 27제 4 절 성장욕구 291. 성장욕구 개념 292. 성장욕구 선행연구 30제 5 절 구성개념간의 관계 341. 피그말리온 리더십과 직무열의간의 관계 342. 직무열의와 고객지향성간의 관계 363. 성장욕구의 조절효과 영향관계 37제 3 장 연구의 설계 및 방법 40제 1 절 연구모형 및 가설 401. 연구모형 설계 402. 가설의 설정 41제 2 절 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 461. 변수의 조작적 정의 462. 설문지 구성 48제 3 절 조사 설계 및 분석 방법 501. 표본 설계 502. 분석 방법 51제 4 장 연구 결과 53제 1 절 표본의 인구통계학적 특성 53제 2 절 가설검증을 위한 예비분석 551. 피그말리온 리더십의 요인분석 및 신뢰도 분석 562. 직무열의의 요인분석 및 신뢰도 분석 583. 고객지향성의 요인분석 및 신뢰도 분석 594. 성장욕구의 요인분석 및 신뢰도 분석 60제 3 절 가설검증 621. 가설검증 622. 연구가설 검증 결과 요약 69제 5 장 결 론 76제 1절 연구 요약 76제 2절 연구의 시사점 781. 학문적 시사점 782. 실무적 시사점 79제 3 절 향후 연구 방향 85참고문헌 871. 국내문헌 872. 국외문헌 96설 문 지 107Abstract 113