본 논문은 먼저 중앙의 정치세력과 호남지역 사림士林의 연관관계 속에서 호남과 나주지역의 성격과 시기적 변화를 파악하는데 주목하면서 아울러 16~17세기에 걸쳐 나주지역 경현서원의 건립과 운영에 대하여 살펴보았다. 호남과 나주 사림들은 지역 내에서 동東ㆍ서인계西人系 사림이 함께 거주하면서 상호간에 갈등관계가 지속되었는데, 그 중심은 나주지역이었다. 처음 1584년 동인계에서 경현서원을 건립하였는데 1589년 기축옥사 己丑獄事 때에는 정치적인 이유로 동인계에 대한 서인계의 대공세가 있었고, 이후 서인계에서 서원의 운영권을 장악하였다. 이어서 광해군대에는 북인계가 운영을 주도하기도 하였다. 그러다 1655년 이러한 갈등은 향전鄕戰으로 발전하였다. 이 향전은 을미옥사乙未獄事라고 일컬어졌는데, 처음 서원 원장의 임명을 둘러싸고 양 세력간의 이해가 상반되는 등 서원의 운영권을 둘러싸고 갈등이 지속 되다가 결국 비서인계에서 임명한 나주향교의 헌관을 서인계가 축출하면서 발발한 사건이었다. 그런데 사건은 도내道內에서 해결되지 않고 중앙으로 이송되어 형조의 추문을 받게 되었으며, 그 결과 양측 모두 심각한 타격을 입고 종결되었다. 을미옥사 이후 양 세력은 각각 분리되어 서원을 건립하였으니, 옥사가 발생한 4년 뒤인 1659년 서인계에서는 월정서원月井書院을 건립하였고 동인계의 후손들인 남인계에서도 1690년 미천서원眉泉書院을 건립하였다. 미천서원은 당시 호남유생 650인이 연명장소를 올려 허가되었고 1723년 사액되기에 이르렀다. 이 서원에 대해서는 전라도 남인계 사림들의 지속적인 원조가 이어지고, 남인의 본고장인 경상도 사림들의 원조가 있기도 하였다. 나주지방 사림에게 있어서 서원은 매우 중요한 기구였으며 중앙의 정치세력과 민감하게 작용하면서 운영되었음을 알 수 있었다.
In the first place, this dissertation bas focused on understanding the nature and the milestone changes of the Honam and Naju region in the context of the relationship between the central political power and the local political faction in the Honam region, and further looked into the foundation and operation of Gyeonghyeon Academy in Naju across 16<SUP>th</SUP> 17<SUP>to</SUP> century. As an eastern faction and a western faction among Honam and Naju political factions resided together in the same region, a conflict¬ing relation continued to be present between them, particularly around the Naju region. Gyeonghyeon Academy was first established by the eastern faction in 1584. However, as Gichukocksa(己丑獄事) happened in 1589, the western faction delivered an enormous attack against the eastern faction, taking advantage of the political incident. As the result, the eastern faction had a hold on operation of the academy. In the era of King Gwanghaegun after that time, the academy was ever operated under the control of the northern faction. Thereafter, these conflicts were developed into an intense fight in the country village in 1655. This fight, which broke out in the country village, was referred to as Eulmiocksa (乙未獄事) that happened in 1655. It initially resulted from the conflicting interests between the two factions on appointment of the president of the academy, and later, as the western faction ousted the master of ceremonial rites for Naju Hyanggyo (a local old-time school belonging to the Confucian shrine) who was appointed under thesupport of the non-western factions, the case became serious. However, the case was not settled under the provincial control but transferred to the central court. So, it was subjected to a severe cross-examination by the Ministry of Justice. As the result, it was brought to a conclusion only after both of the two factions suffered serious damage. After Eulmiocksa, the two factions founded an academy respectively and separately. In 1659, 4 years after Eulmiocksa happened, the western faction founded Weoljeong Academy, and in 1690, the southern faction, who was descended from the eastern faction, founded Michean Academy. Foundation of this academy was approved after 650 Honam Confucian scholars presented a joint petition for it to the King, and in 1723, the King conferred its tablet. For this academy, the southern faction in Jeolla province rendered aid continuously, and there was ever a support from Gyeongsang provincial faction, the home of the southern faction. It can be known that the academy was a very important organization for the political factions in the Naju region so that it was operated under sensitive interaction with the central political power.