메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채영희 (부경대학교) 이미지 (부경대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제22집
발행연도
2010.3
수록면
109 - 121 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
As cultural content is gaming more and more importance, interest in storytelling is also growing bigger than ever. The same is true in the field of language education. Recently, there have been several studies on 'teaching methods using storytelling techniques' due to the growing interest in storytelling. In these studies, storytelling is interpreted as just using old stories as teaching material or as media education utilizing TV dramas, movies and documentaries.
However, such a view of storytelling is too narrow and can't fully capture the educational value of storytelling. Thus, this study adopts a universal structure of storytelling and applies it as a principle in constructing Korean textbooks. This study also presents an example of designing a textbook using the universal structure of storytelling and discusses the implications of storytelling techniques in terms of the coherence and integrity of the textbook contents.

목차

1. 들어가기
2. 한국어 교재 내용 구성분석
3. 스토리텔링의 보편적 구조
4. 한국어와 스토리텔링의 융합을 통한 교육방법
5. 맺음말
참고문헌
【논문초록】

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-910-003387279