단소는 우리나라에 조선조 중기에 나타난 것으로 보이는 악기로 주로 풍류나 독주악기로 애호하였다. 해방이후부터 우리나라에 있는 전통단소의 쓰임에 대하여 유래, 역사, 쓰임, 그리고 음정과 악곡, 연주형태 등을 고찰하여 보았다. 현재 전하고 있는 단소는 평조단소와 단소, 그리고 민속음악에서 풍류와 산조를 하는 산조단소가 있다. 이러한 악기들과 이에 따른 음악을 조사하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 평조단소는 출현음이 황(Eb)-태(F)-중(Ab)-임(Bb)-남(C)으로 되어 있으나 평조, 즉 임종조(任鍾調)에 해당하는 음악을 하는데 쓰인다. 이에 해당하는 음악은 유초신지곡, 오운개서조, 평조취타, 가곡의 평조 등이다. 단소는 나타나는 음이 중(Ab)-임(Bb)-무(Db)-황(Eb)-태(F)로 평조단소 보다 5율(4도) 높다. 이에 해당하는 음악은 청황종조(淸黃鍾調)에 해당하는 음악을 하는데 쓰인다. 현악영산회상, 가곡의 계면조, 취타이며, 일반적으로 사용하는 단소이어서 초ㆍ중ㆍ고등학교에서 단소교육을 위한 민요, 국악가요, 새로운 음악 등을 하는데 사용하므로 가장 많이 알려진 단소이다. 산조단소는 추산 전용선류에 의해 세상에 알려졌으며, 그의 제자 김무규를 통해 완성되어 현재, 이용구에 의해 정리 되었다. 요즈음 가장 많이 사용하는 단소산조이다. 산조의 본첨에 해당하는 음은 5공을 모두 잡은 지공에서 소리 낸다. ‘무’는 떠는 음, ‘협’은 뻗는 음, ‘중’은 꺽는 음으로 표현하여 산조단소의 특징을 나타낸다. 단소는 노래를 반주하거나 세악을 연주할 때, 또는 독주로 사용할 때, 가장 높은 음역의 선율을 담당하는 악기이어서 그 음색과 선율이 청아하고 아름답다. 이렇게 단소는 앞으로 부는 종적악기로써 아름다움을 주는 대표적인 악기라는 것을 잊지 말아야 할 것이다.
This paper examines the use of danso(短簫, a short bamboo flute) from Korea liberation in 1945 until the present, in terms of its origin, history, tones and tune and of how it has been played. The danso is thought to have existed since the middle of the Joseon Dynasty. This instrument was typically used to play poetical music or preferred as a solo instrument. There are three types of danso in existence: pyeongjo danso, danso and sanjo danso which creates pungnyu(風流, a taste of aesthetic enjoyment) and sanjo(散調, improvised melodies) in folk music. The findings from an examination of these types of the instrument and their music are as follows: Pyeongjo danso has five notes appearing in the scale of hwang(黃, Eb), tae(太, F), jung(仲, Ab), im(林, Bb) and nam(南, C). It is used to play the music of pyeongjo, or in the key of Bflat, like yuchosinjigok, oungaeseojo, pyeongjo chwita, and the pyeongjo mode of gagok(歌曲, lyric songs). Danso produces the appearing notes of jung(Ab), im(Bb), mu(無, Db), hwang(Eb) and tae(F) and sounds five "yull(律)" pitches (or four degrees) higher than pyeongjo danso. This instrument is used to play the music of cheonghwangjongjo such as hyeonak-yeoungsanhoesang, the gyemyeonjo mode of gagok, and chwita. Currently, danso is the most widely known and used instrument of such kind. It is taught at elementary and secondary schools and commonly used to play folk songs, traditional songs or creative music. Sanjo danso became known to the public by Jeon Yong-seon whose pen name is Chusan. The danso-based sanjo music of Jeon Yong-seon was completed by his disciple Kim Mu-gyu and recently organized by Lee Yong-gu. His danso sanjo is the most often played music of the genre. With all of its five finger holes closed, the instrument makes a sound in the tone that corresponds to the keynote of sanjo. The features of sanjo are revealed with "mu" as a Vibrating sound, "hyeop (夾, Gb)" as a stretching sound, and "jung" as a bending sound. Because of its elegant and beautiful timbre, danso covers upper-register melodies in vocal-music accompaniments or "seak(細樂)" music ensembles and is widely preferred as a solo instrument. Thus, it can be said to be Korea's representative "jongchwi(縱吹)" wind instrument.