본고에서의 주된 논점은 海東諸國紀에 수록된 일본의 國王觀, 그리고 일본에 國王이라는 용어가 외교적 측면으로 정착되면, 탄생한 日本國王使라는 사절단이 海東諸國紀가 편찬된 1471년을 전후해서 과연 어떠한 성격을 가지고 변화되고 있었는가라는 것인데, 이를 몇 가지 점에서 정리해보면 다음과 같다. 첫째, 海東諸國紀에 수록된 일본의 國王이라는 용어와 국왕관에 대한 의미 부여로서 일본에서의 國王의 의미는 대외적 대내적인 양면성을 띠고 있었고, 이것은 일본의 외교적 양면성을 보여주는 하나의 사례라는 점이다. 대외적인 면에서 國王(=日本國王)을 내세워 동아시아 국제질서라는 틀 속에서 일본을 위치시키고, 대내적인(=국내적) 면에서 본다면, 天皇이라는 표면적 권위를 인정하며, 國王이라는 명칭 대신에 征夷大將軍=쇼군이라는 武威를 내세워 국내 권력을 장악하고 있었다. 둘째, 조선 측의 입장에서 海東諸國紀의 國王觀을 본다면, 일본 ‘최고의 정치적 실력자’로서 미나모토씨(源氏)=征夷大將軍(將軍, 쇼군)=국왕이었다. 이러한 인식은 海東諸國紀가 편찬된 1471년을 전후한 중세 이후 조일관계 속에 일본의 정치권력 주체를 규정하고 있었다는 점에서 시사하는 의미가 크다. 셋째, 일본에서는 외교적인 차원에서 國王이라는 용어가 정착이 되어, 일본국왕사라는 사절단을 조선에 파견하게 되는데, 이는 1471년 海東諸國紀 편찬을 전후하여 그 성격이 크게 변하고 있다는 점이다. 즉, 본문의 일본국왕사의 파견 목적에서 살펴본 바와 같이 海東諸國紀가 편찬된 1471년을 전후한 시기 일본국왕사의 목적은 왜구금압이 중요했으나, 이후부터는 무역액의 증가를 위해 일본국왕사의 명의를 사칭한 僞使가 급증하게 되었다. 여기에는 海東諸國紀에 의해서 정립된 일본국왕사에 대한 특권적인(諸巨酋使보다 실리적인 특권) 규정이 전제하고 있었으며, 결국, 이러한 특권은 사절 파견의 명의로서 일본국왕사의 가치를 높여주었고, 이것이 1470년 이후 일본국왕사 사칭의 僞使를 증가시키는 하나의 배경이 되었던 것이다. 넷째, 일본국왕사의 명의로 파견된 사절 중에 僞使들이 많다는 것을 조선 정부도 어느 정도 인지하고 있었으나, 이를 접대한 것은 조선의 大國觀에 의해 일본을 회유?기미하기 위한 정책의 발현이었다는 점이다. 더욱이 僞使였던 일본국왕사는 전술한 國王이라는 용어가 일본의 외교적 양면성을 설명해 주듯이, 일본국왕사 또한 표면적인 책봉국가 간에 공식적인 관계의 교린과 내면적으로 실리추구라는 양면성을 가지고 발생하였던 것이며, 이것이 일본국왕사의 또 하나의 성격으로 규정지을 수 있겠다.
The main points at issue in this writing are the view to the king in Japan, and characteristic and evolution of the envoy of the Japanese king both are described in Hedongjegukgi which was written around 1471. The clarifications of a few points are summarized as follow: First, the terminology of king in Japan written in Hedongjegukgi, and the significance given to the view to king in Japan have both aspects of the internal and external which is an example showing the dualism in the Japanese diplomacy. In the external aspect, the Japanese king was brought out to establish the nation of Japan in the international rule of the East Asia, and in the internal aspect, while the superficial authority of emperor was recognized, the tile of “Shogun” was represented instead of the tile of king to rule the nation. Second, from the view point of the Chosun dynasty to the view to king in Hedongjegukgi, “Minamoto” as the highest political influencer in Japan was the king. It has a great significance in perception that defining the main body of the political power in Japan in the relation between Chosun and Japan around 1471 in the mid ages when Hedongjegukgi was published. Third, the term of king was established in the diplomatic sense in Japan, and the envoy of the Japanese king as delegates was dispatched to Chosun whose characteristic was tremendously changed in 1471 when the time Hedongjegukgi was published. Therefore, as purpose of dispatch of the envoy of the Japanese king is reviewed, repelling of the Japanese pirates was very important to the Japanese king and number of the envoys of the Japanese king under false statement rapidly increased as the volume of trading increased. The privilege for the envoy of the Japanese king was premised by Hedongjegukgi, and the privilege therefore increased the value of the envoy of the Japanese king under the national dispatch and caused to increase the envoys of the Japanese under false statement after 1470. Four, the Chosun government also perceived a large number of the envoys of the Japanese king in false statement but they entertained for their grandeur in foreign policy and conciliation of Japan. Furthermore, as the envoy of the Japanese king under false statement and the term of king aforementioned had a significance in dualism in the Japanese diplomacy, the real envoy of the Japanese king also had a role for the dualism in the Japanese diplomacy of relation with a superficial installed nation, and their striving for internal interest. It is defined as an additional characteristic of the envoy of the Japanese king.