메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이종일 (지엠대우 오토엔테크놀러지) 오승규 (지엠대우 오토엔테크놀러지) 노지훈 (지엠대우 오토엔테크놀러지) 이강원 (지엠대우 오토엔테크놀러지) 김영우 (지엠대우 오토엔테크놀러지) 김형수 (지엠대우 오토엔테크놀러지) 김인동 (지엠대우 오토엔테크놀러지) 장진희 (지엠대우 오토엔테크놀러지)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2010 KSAE 부문 종합학술대회
발행연도
2010.5
수록면
679 - 683 (5page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this paper, a effect of IMU(Inertia Measurement Unit) sensor position variation is studied to evaluate stability control performance. The stability control adds the ability to assist the driver in negotiating understeer and oversteer by using IMU sensor, and by adding corrective braking and engine torque to the vehicle as appropriate. The stability control is related to the sensor accuracy to provide driver and vehicle dynamic information to the system’s electronic control unit. The sensor position is affected measuring and estimating vehicle dynamic characteristics regarding stability control. Due to kinematic constraints of IMU sensor, the measured signal presents distorted vehicle response. In this paper, the 2-DOF vehicle model is representing to estimate the vehicle characteristics, and the yaw moment controller is implemented using simplified 2-DOF Vehicle model. The stability control is proposed to identify response of vehicle with various sensor offset. The simulation result shows the response of vehicle with proposed the yaw moment controller and studied the vehicle stability regarding sensor position effect. As conclusion, the stability control with 2-DOF model is evaluated through evasive double land change maneuver.

목차

Abstract
1. 서론
2. Vehicle Stability Control
3. Vehicle Stability Simulation
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-550-003107108