메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
배기현 (한국과학기술원) 허훈 (한국과학기술원) 임지호 (포스코) 김교성 (포스코)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2010 KSAE 부문 종합학술대회
발행연도
2010.5
수록면
1,011 - 1,018 (8page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper deals with a method to construct a design guideline for the weight reduction and crashworthiness enhancement of an auto-body. To construct a design guideline, a crashworthiness index is newly suggested by considering the crashworthiness sensitivity based on the amount of the energy absorption, the dynamic material properties and the volume of parts. A design guideline is constructed in the side impact condition using the ULSAB-AVC model. Significant parts in the side impact condition are selected based on the amount of the energy absorption during the car crash. According to the change of the material, the thickness and the cross-sectional area of selected parts, the crashworthiness index is calculated and assessment items are measured from crash simulations. A regression analysis is performed to approximate prediction equations of assessment items according to the crashworthiness index. Prediction equations constructed can provide the quantitative crashworthiness of an auto-body without the crash simulation. Therefore, prediction equations can be utilized effectively as a design guideline for the weight reduction and the crashworthiness enhancement of an auto-body.

목차

Abstract
1. 서론
2. ULSAB-AVC모델의 충돌해석
3. 구조부재의 충돌성능지수
4. 차체 구조부재의 설계 가이드라인
5. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-550-003107668