연구배경 : 노인의 문제는 고령화 시대를 살아가는 우리들에게 당면한 사회 · 경제적 거대 과제가 되었다. 특히 정보화 시대의 디지털 환경은 급속도로 발전해 왔지만, 이러한 혁신이 실생활에 확산되는 과정에서 오히려 고령자들은 배제되어 혁신의 지체자 그룹이 되었다. 연구방법 : 본 연구는 고령자가 디스플레이기기를 다루는 데 있어서 직면하는 여러 한계점을 분석하기 위하여 55세 이상 은행자동화기기를 사용하는 고령자를 대상으로 Strauss와 Corbin(1990, 1994)의 근거이론방법을 사용하였다. 자료의 수집은 2014년 12월에 이루어졌으며 인터뷰 녹취 시간은 총 380여분에 이르렀고 필사화한 응답 데이터는 18페이지에 이른다. 연구결과 : 그 결과 최종적으로 61개의 개념과 25개의 하위범주, 그리고 11개의 범주가 도출되었다. 이 범주를 정리한 6개의 패러다임을 인과적 조건, 중심현상, 맥락적 조건, 중재 상황, 상호작용 전략, 결과로 구성하여 고령자의 은행자동화기기사용 요인을 분석하였다. 첫째, 자동화기기를 사용하는 고령자의 인과적 조건은 ‘사용의 편리함’과 ‘사용의 한계점’에 있다. 둘째, 중심 현상은 ‘고령자의 자동화기기 사용’ 그 자체이다. 셋째, 고령자 기기사용의 맥락적 조건은 ‘전자화 적응 필요성’의 대두와 고령자의 ‘심리적 변화’에 따른 것으로 보인다. 넷째, 중재상황은 고령자의 한계성을 내포한 ‘내부적 자원’과 고령자 주변의 ‘외부적 지원’으로 분리할 수 있다. 다섯째, 고령자 자동화기기 활성화를 위한 상호작용 전략은 고령자 스스로의 ‘자기조정 시도’의 방법과 교육 기회 등의 ‘새로운 활동 추구’가 도출되었다. 여섯째, 결과는 타 전자기기 사용으로의 확대를 의미하는 ‘포용’과 이와 반대로 사용범위의 현상유지나 사용을 외면하는 무관심을 포함하는 ‘무의지’의 상반되는 범주가 도출되었다. 결론 : 주목할 만한 것은 고령자의 기기 사용은 편리함과 합리성의 기능적 부분과 더불어 심리적 부분의 비중도 포함하고 있다는 것이다. 고령자는 기기 사용 중의 성공적 작업수행으로 인해 자신감과 성취감의 상승을 경험할 수 있다. 반면에 작동 오류로 시간이 오래 걸리는 등의 사용 미숙으로 인해 심리적 위축 또한 경험하게 되는 것을 알 수 있었다. 따라서 디지털 기기 사용자 내적환경의 개선을 위한 연구는 고령자의 심리적 위축과 이의 해결을 포함하여 진행하는 것이 고령사용자에 대한 이해의 긍정적 출발점이라 하겠다.
Background : In this day and age, we are confronted with major social and economic problems involving aged people. It is increasingly necessary to recognize the issues of aged people as not simply problems of “getting old” but as problems of “having to live in society as aged people.” To this end, a study is needed to analyze the limitations of aged people in their use of digital media devices. Methods : This study aims to analyze the obstacles and limitations that aged people may encounter in using display devices. It used Strauss & Corbin’s grounded theory methodology in order to understand the experiences of people aged 55 or above when they use automated teller machines (ATMs), and these people are the subjects of this study. Data necessary for this research was collected in December 2014. Interviews, which were recorded after acquiring the interviewees’ consent, were transcribed and saved on a computer. The total duration of the recorded data was 380 minutes long, and the transcribed content filled 18 pages of A4 paper. Result : As a result of the analysis of the data, 61 concepts, 25 sub-categories, and 11 categories were identified. Then the 11 categories were grouped into six paradigms: causal condition, key phenomenon, contextual condition, mediation situation, interaction strategy, and result, which were then used to conduct an analysis of the factors related to aged people’s use of ATMs. First of all, the causal condition for aged people’s use of ATMs included convenience and limitation in use. Second, the key phenomenon was aged people’s use of ATMs. Third, the contextual condition was the increased necessity to adapt to digitalization and change in the psychological conditions of aged people. Fourth, the mediation situation could be divided into internal resources that may reveal the limitations of the aged and into extraneous resources surrounding the aged. Fifth, the interaction strategy to facilitate aged people’s use of ATMs included aged people’s attempts to adapt themselves to the new environment and their engagement in new activities such as education opportunities. Sixth, the result was either to embrace the use of devices more, which suggests expansion to the use of other electronic devices, or to remain apathetic, which includes indifference with which aged people merely maintain the scope of use or simply decline to use electronic devices. Conclusions : What is notable is that aged people’s use of devices can be accounted for not only by functional aspects such as ease of use or rationality, but also by psychological aspects. This study found that aged people may experience an increase in their sense of confidence and accomplishment after completing successful tasks using the devices, but they may also experience frustration due to operational errors or their lack of skill. In this regard, a study on the improvement of the internal environment of digital device users should be conducted by considering elderly people’s fear of using devices and potential solutions to address this.